Ta Dacia jest lepsza w terenie od Dustera. Podbiła Maroko, teraz ma zwyciężyć w Rajdzie Dakar
Jeździ na paliwie syntetycznym, wygląda rewelacyjnie i swoją karierę zaczęła z wysokiego C. Dacia Sandrider sprawdziła się podczas Rajdu Maroka, a teraz czeka ją najtrudniejszy sprawdzian - Rajd Dakar.
- Dacia Sandrider to wyczynowy model tej marki, który ma podbić rajdy terenowe
- Rajd Dakar liczy w tym roku ponad 5145 km odcinków specjalnych na 12 odcinkach
- Całkowita długość rajdu przekracza 7700 kilometrów
- Zespoły już dziś rozpoczęły rywalizację
Dacia i motorsport to słowa, które nie idą ze sobą w parze. To jednak zaczyna się zmieniać, gdyż ta rumuńska marka, działająca pod francuskimi skrzydłami, właśnie weszła na nowy grunt. Po różnych mniejszych lokalnych seriach rajdowych, takich jak puchar Dustera, przyszedł czas na sprawdzian w naprawdę trudnym terenie. Tu do akcji wkracza Sandrider - opracowana od podstaw na potrzeby kategorii T1+ maszyna, która właśnie ruszyła w Rajdzie Dakar.
Do walki wystawiono trzy auta. Samochodem z numerem 200 jedzie Nasser Al-Attiyah i Édouard Boulanger, autem 212 Cristina Gutiérrez i Pablo Moreno, a autem 219 Sébastien Loeb i Fabian Lurquin.
Dacia chce pokazać, że jest marką, z którą nie warto zadzierać
Oczywiście Sandrider z produkcyjnym samochodem nie ma nawet jednego wspólnego elementu. To wyczynowa maszyna, której sercem jest 335-konne V6 (trzylitrowa jednostka), zasilane syntetycznym paliwem. Moc trafia oczywiście na cztery koła za pośrednictwem 6-biegowej sekwencyjnej skrzyni biegów.
Francuzi i Dacia są bardzo pozytywnie nastawieni, głównie z powodu sukcesu Sandridera w Rajdzie Maroka w październiku. Wówczas dwa zespoły zajęły dwa najwyższe miejsca na podium, co pokazało solidność konstrukcji. Ten chrzest bojowy był też cennym doświadczeniem dla mechaników i inżynierów. Ostatnie tygodnie poświęcono na poprawki, które wprowadzono na potrzeby wymagającego terenu Arabii Saudyjskiej.
Rajd Dakar 2025 odbywa się w Arabii Saudyjskiej od 3 do 17 stycznia 2025 roku - już po raz szósty w tym kraju. Trasa rajdu rozpoczyna się w mieście Bisha, a kończy w Shubaytah, przebiegając przez różnorodne tereny, w tym pustynię Empty Quarter.
Zawodnicy mają do pokonania niemal 8 000 kilometrów, z czego około 5 000 kilometrów to odcinki specjalne. W tegorocznej edycji wprowadzono nowość w postaci rozdzielonych tras dla motocykli i samochodów na niemal połowie etapu. Rajd składa się z 12 etapów, w tym wymagającego etapu maratońskiego bez wsparcia serwisowego oraz 48-godzinnego etapu "superstage-48h". Dzień przerwy zaplanowano na 10 stycznia w mieście Ha'il.
Wśród uczestników znajdują się znane nazwiska, takie jak Carlos Sainz, który dąży do piątego zwycięstwa w Rajdzie Dakar z różnymi producentami samochodów.