Elektryczna Dacia Spring dla każdego? Traficar testuje taniego elektryka
Elektryczna Dacia Spring została stworzona z myślą o carsharingu - i właśnie tutaj będzie sprawdzana, gdyż Traficar testuje już pierwsze auto.
Ten samochód budzi zaskakująco dużo emocji. Elektryczna Dacia Spring to auto interesujące z wielu powodów. Przede wszystkim ma być najtańszym elektrycznym autem na rynku. Osiągów może i nie oferuje (wszak setka pojawia się na zegarach w 19,1 sekundy), a prędkość maksymalna to nieco ponad 120 km/h. Warto jednak pamiętać, że w miejskim aucie nie o to chodzi. Obwodnicą i tak pojedzie, a jednocześnie będzie mała, zwrotna i stosunkowo wydajna w mieście.
Dacia przygotowuje bardzo specyficzny model sprzedaży tego samochodu. Początkowo na rynek trafi wersja stworzona dla carsharingu, zaś w ślad za nią pójdzie wariant użytkowy. Jak się okazuje model współdzielonego auta pasuje jednej z polskich firm, gdyż testuje ona już ten samochód.
Elektryczna Dacia Spring trafi do firmy Traficar
Kiedy pierwszy wraz przeczytałem o wariancie carsharingowym, byłem niemal pewien, że właśnie dzięki firmie Traficar trafi on do Polski. Należąca do wypożyczalni Express sieć od początku swojego istnienia oferuje auta ze stajni Renault (z krótkim okresem Opli, które jeździły po Krakowie). Spring może być ciekawym rozwinięciem tej usługi. Traficar ma już doświadczenie w obsłudze elektryków, gdyż w swojej flocie ma dość sporo egzemplarzy modelu Zoe. Co więcej, to właśnie ta firma przejęła schedę i część klientów po zlikwidowanym elektrycznym carsharingu innogy go!
Można być pewnym, że Dacia Spring będzie tylko dodatkiem i ciekawostką w ofercie tej firmy. innogy go! boleśnie przekonało się, iż elektryczny carsharing to dużo wyzwań, ogromne koszty i przede wszystkim praktyczny brak możliwości finansowego uargumentowania takiego przedsięwzięcia. Rdzeń oferty wciąż będą stanowiły auta spalinowe - tańsze i łatwiejsze w eksploatacji.
Idealnym przykładem jest Autolib' - paryski carsharing, który wykorzystywał małe elektryczne auta marki Bollore. Jak się okazało obsługa ładowania stała się wyzwaniem, a auta zamieniły się w noclegownie dla bezdomnych. Oczywiście uwarunkowania społeczne w Paryżu są zupełnie inne, aczkolwiek część problemów Autolib' spotkała także innogy go!
Jestem ciekaw jak elektryczna Dacia Spring sprawdzi się na ulicach Warszawy. Patrząc na oferowany przez nią zasięg może to być strzał w dziesiątkę.