Zmarł Ercole Spada. Spod jego ręki wyszło wiele kultowych samochodów

W wieku 88 lat zmarł Ercole Spada. Spod jego ręki wyszło wiele kultowych samochodów - od Astona Martina DB4 GT, przez Alfę Romeo Giulię TZ2, aż po popularne modele, takie jak BMW Serii 7 E32, Seria 5 E34, Fiat Tipo czy Lancia Kappa.

Miał wyjątkowy styl projektowania, a jego samochody dziś są cenionymi klasykami. I nie chodzi wyłącznie o konstrukcje z początków jego kariery. Te późniejsze, które wyszły spod jego ręki na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, budzą coraz większe pożądanie. Ercole Spada kształcił się pod okiem najlepszych osób, a swoją przygodę z projektowaniem samochodów zaczął w Zagato.

To była wyjątkowa ścieżka kariery. Po ukończeniu studiów w Istituto Technico Industriale Feltrinelli w Mediolanie od razu znalazł pracę właśnie w Zagato. Z reguły designerzy przechodzili przez wiele szczebli, nim zajmowali najwyższe stanowiska. Spada zrobił to w zaledwie kilka miesięcy - tyle czasu zajęło mu zdobycie awansu na głównego projektanta.

Ercole Spada

Przez cały okres współpracy z Zagato, który trwał blisko 10 lat, stworzył blisko 30 samochodów produkowanych seryjnie lub w krótkich seriach. Wiele z nich uznano za wyjątkowe już w momencie premiery, inne musiały poczekać na szersze uznanie do nieco późniejszych czasów.

Tym, co łączyło projekty Spady, zwłaszcza te sportowe, był charakterystyczny tył samochodów, tak zwany "Coda Tronca". Bardzo często sięgał też po pomysł Wunibalda Kamma, czyli tak zwany "ogon Kamma" (Kamm-tail). Charakterystyczne zwieńczenie samochodu poprawiało aerodynamikę i wpływało na niższe zużycie paliwa, a także na lepsze osiągi.

W 1969 roku szeregi Zagato zamienił na studio Ghia, już wtedy należące do Forda. W 1976 roku przeszedł do Audi, a chwilę później do BMW. Z Monachium wrócił do Włoch, gdzie objął kluczowe stanowisko w studiu I.DE.A, gdzie stworzył szereg samochodów dla grupy Fiata. Tu warto wspomnieć, że jego projekty wygrywały wówczas w wewnętrznych konkursach z pomysłami Giorgetto Giugiaro.

W latach osiemdziesiątych Ercole Spada zaczął tworzyć samochody z zupełnie innej bajki

Spod jego ręki wyszły masowe projekty, które wyróżniały się prostą, ale ponadczasową linią. Nie sposób nie wspomnieć tutaj o Alfie Romeo 155, czy o BMW E32 i E34. Spada przeprojektował także Lancię Deltę, oraz opracował Lancię Kappę.

Ercole Spada

W latach dziewięćdziesiątych wrócił na chwilę do Zagato, po czym zaczął działać na własną rękę. Włoski stylista zmarł w wieku 88 lat.