Zaprojektował Astona Martina DB7, teraz tworzy unikalny samochód do przewozu osób niepełnosprawnych
Samochód, który w komfortowy i bezpieczny sposób ma zapewnić przewóz osób niepełnosprawnych, nie musi źle wyglądać. Ian Callum wziął sprawę w swoje ręce i stworzył pojazd, który łączy praktyczność, uniwersalność i dobry design. Ojciec Astona Martina DB7 opracował wyjątkową konstrukcję dla Motability Operations, wykorzystując do tego platformę popularnego dostawczaka.
Osoby poruszające się na wózku z reguły mają pod górkę, dosłownie i w przenośni. Choć miasta ewoluują i zmieniają się z myślą o takich osobach, to wciąż wiele miejsc jest dla nich niedostępnych. Tutaj do akcji wkraczają więc firmy, które oferują usługi transportu i wsparcia. Motability Operations, jeden z liderów tej branży w Wielkiej Brytanii, idzie o krok dalej i na potrzeby swojej działalności tworzy własny samochód. Za jego design odpowiada ojciec Astona Martina DB7 i Jaguara F-Type, Ian Callum.
Brytyjski stylistyka pokazał, że da się połączyć praktyczność, uniwersalność, bezpieczeństwo i dobry wygląd. Duża w tym także zasługa koncernu Stellantis, będącego partnerem tego projektu.
Motability Operations opracowało z Ianem Callumem samochód o nazwie eVita. Ma ułatwić transport osób niepełnosprawnych
Kluczową kwestią było zapewnienie wygodnej i bezpiecznej przestrzeni dla osób poruszających się na wózkach, zarówno klasycznych, jak i elektrycznych. Brytyjski designer otoczył ich przestrzeń miejscami na załadunek różnych bagaży, tak aby nie pozbawić tego samochodu uniwersalności.
Platformę zaczerpnięto z koncernu Stellantis - jest to elektryczna wersja konstrukcji używanej w Citroenie e-Berlingo i jego bliźniakach. Podłoga jest położona wystarczająco nisko, aby zapewnić wygodny najazd przez tylne drzwi. Studio Calluma przebudowało nieco jej układ, tak aby była idealnie płaska.
Osoba na wózku instaluje się w specjalnej przestrzeni, którą dla niej przygotowano. Ma tam dostęp nie tylko do ładowarki indukcyjnej dla telefonu (są też klasyczne gniazda ładowania), ale także do sterowania multimediami. Co więcej, nie brakuje tutaj praktycznych schowków i skrytek. Wózek przypinany jest blokadami kół, co gwarantuje bezpieczeństwo podczas jazdy.
Motability Operations planuje produkcję seryjną takich samochodów
Design Iana Calluma jest naprawdę udany, gdyż w zgrabny sposób ukrywa korzenie tego samochodu. eVita mierzy 4,5 metra długości i ma 1,8 metra wysokości. Stylistyka nadwozia jest bardzo prosta i zarazem nowoczesna, co można uznać za duży plus.
Kiedy takie samochody wyjadą na drogi Wielkiej Brytanii? Tego jeszcze nie wiemy, ale bez wątpienia będą na celowniku także innych organizacji zajmujących się transportem osób na wózku.
Źródło: MO