Ferrari 250 GTO sprzedane za 48,4 mln USD - kolejny rekord pobity
To bez wątpienia najcenniejszy i jeden z najwspanialszych wozów na świecie. Wczoraj podczas aukcji w Pebble Beach sprzedano Ferrari 250 GTO za najwyższą cenę w historii.
Dodajmy, że w historii aukcji. Jest to drugi oficjalny wynik, jeśli chodzi o ten model. Rekordowy samochód zresztą zmienił właściciela 2,5 miesiąca temu, kiedy to David MacNeil, producent gumowych dywaników, kupił samochód z 1963 roku za ok. 70 mln dolarów.
Wróćmy jednak do egzemplarza z Pebble Beach. Model z 1962 roku, w klasycznej czerwieni i z numerem startowym 23 sprzedany został za 48 405 000 dolarów, przy rozpoczęciu aukcji od 33 mln USD.
Jest to trzeci wyprodukowany egzemplarz GTO (podwozie nr 3413 GT), który na początku służył jako samochód testowy w Ferrari. Niedługo po wyprodukowaniu, za kierownicę wsiadł mistrz Formuły 1 z rocznika 1961, Phil Hill, i pojechał nim w Targa Florio. Potem został sprzedany prywatnemu klientowi, Edoardo Lualdi-Gabardiemu, który również ścigał się tym samochodwm w Italian National GT Championship (wygrał wszystkie wyścigi w serii poza jednym, kiedy był drugi). Następnie samochód trafił w ręce Gianniego Bulgariego - ten z kolei wygrał dwukrotnie Targa Florio w swojej klasie (lata 1963 i 1964). 3413 wzięło udział w 20 wyścigach, bez żadnych szkód i uszkodzeń.
A weźmy pod uwagę, że nie jest to typowe 250 GTO, bowiem ma nadwozie Scagliettiego z 1964 roku. Przez 50 lat zachowało oryginalny silnik, skrzynię i tylną oś.
Od 2000 roku było w rękach dr Grega Whittena - kolekcjonera samochodów i jednego z głównych architektów oprogramowania w Microsofcie (do 1998 roku).
Ferrari 250 GTO napędzane jest trzylitrowym silnikiem Tipo 168 Comp/62 pochodzącym z modelu 250 Testa Rossa. V12-ka zasilana sześcioma gaźnikami Webera osiąga 300 KM i 294 Nm, które pięciobiegowa przekładnia przenosi na tylną oś.
W sumie zbudowano 41 egzemplarzy Ferrari 250 GTO: 2 prototypy, 32 egzemplarze I serii (lata 62-63), trzy sztuki "330 GTO" (model z silnikiem 4 litrowym), 1 sztukę z nadwoziem LM Berlinetta i 3 sztuki Serii II (rocznik 1964).