Geely stawia na wymienne baterie. W 2025 roku chce mieć 5000 punktów wymiany akumulatorów
Dopiero co NIO pochwaliła się swoim sukcesem wymiennych baterii w samochodach. Teraz Geely chce ponieść poprzeczkę, rozwijając swój unikalny projekt.
Geely, chiński koncern będący chociażby właścicielem Volvo, stawia całkowicie na elektryfikację. Marka ta nie chce jednak podążać utartym szlakiem i decyduje się na nowe kontrowersyjne rozwiązania. Jednym z nich jest stosowanie całkowicie wymiennych baterii.
Chińczycy pracują nad tą technologią od ponad 4 lat, inwestując ogromne pieniądze w rozwój wymiennych baterii. Wszystko wskazuje na to, że przynosi to sukces. Początkowo zakładano budowę kilkuset punktów, w którym wymiana akumulatora zajęłaby 90 sekund.
Teraz Geely idzie o krok dalej. Do 2025 roku ma powstać aż 5000 punktów, w którym rozładowaną baterię można zamienić na naładowaną. Co więcej, optymalizacja wielu rozwiązań pozwoliła na przyspieszenie tego procesu, skracając go do zaledwie 59 sekund. To wynik, którego nie osiągniemy nie tylko ładując auto nawet na najszybszej ładowarce, ale też i tankując normalne paliwo.
Kierowca nie musi opuszczać auta w trakcie całego procesu - wymienne baterie to doskonałe rozwiązanie?
Kluczowa jest także automatyzacja wymiany baterii. W tym przypadku najważniejsza jest współpraca z aplikacją, która będzie zarządzała całym procesem. Dzięki temu kierowca aktywuję wymianę z poziomu aplikacji, a rozliczenie odbywa się całkowicie automatycznie.
Aktualnie system ten testowany jest przez użytkowników flotowych, którzy potrzebują możliwie najszybszej metody na naładowanie baterii i ponowne wprowadzenie auta do pracy. Geely podkreśla jednak, że ich metoda wyraźnie ułatwi podróżowanie na długich dystansach. Dzięki wymiennym bateriom czas wymagany na zbędne postoje będzie krótszy, a do tego nie pojawi się ryzyko trafienia na zepsutą ładowarkę.
Stacja w razie problemów z dostępnością akumulatorów będzie sygnalizowała to w odpowiedni sposób w aplikacji. Jednocześnie kierowcy zyskują możliwość rezerwacji "nowego" akumulatora.
To naprawdę dobra metoda dla elektromobilności
Podobnie jak i NIO, Geely zwraca uwagę na fakt, iż wymienne akumulatory przynoszą same korzyści. Przede wszystkim marka ma lepszą kontrolę nad ich stanem. Wadliwe baterie można więc wycofać z użytku i wysłać do naprawy, lub przekształcić je w "powerbanki". Tym samym klienci marki mogą cały czas cieszyć się w pełni sprawnymi akumulatorami, które oferować będą maksymalną wydajność.