Rekordziści Goodwood Festival of Speed 2025. Ford zdmuchnął konkurentów, Koenigsegg zaskoczył nowym modelem

Goodwood Festival of Speed to nie tylko pokaz samochodów, ale także "wyścig górski" biegnący przez posesję Goodwood Estate. W tym roku pojawili się tutaj dwaj niekwestionowani liderzy.

Wąski podjazd na wzgórze przy Goodwood Estate to nie tylko droga, na której można pokazać samochody. Wiele osób zapomina o tym, że każdy przejazd ma mierzony czas, a na koniec imprezy wyłania się zwycięzców. W tym roku w kategorii samochodów wyczynowych królował Ford, a wśród drogowych maszyn równych sobie nie miał... Koenigsegg.

Zacznijmy od rekordowego przejazdu samochodu z homologacją drogową. W tym roku w Goodwood Koenigsegg Sadair's Spear pokonał wzgórze w 47.14 sekund

Tym samym szwedzki hipersamochód urwał ponad 1,6 sekundy z czasu Czingera 21C, amerykańskiego odlotowego auta o wyglądzie bolidu. To pokazuje jak zaawansowane rozwiązania posiada Koenigsegg i jak ogromne są możliwości tej marki. Wyobraźcie sobie co by było, gdyby tak Christian von Koenigsegg wszedł w świat motorsportu i stworzył auto startujące w kategorii LMH...

Nowy model od Koenigsegga imponuje nie tylko parametrami, ale i precyzją inżynierską. Sadair’s Spear dysponuje potężną mocą 1648 KM, przy jednoczesnym obniżeniu masy własnej o 35 kilogramów w porównaniu z Jesko. W efekcie stosunek mocy do masy przewyższa nawet legendarny model One:1, co czyni z niego jeden z najbardziej ekstremalnych hipersamochodów na świecie.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć przejazd Koenigsegga

Sercem auta jest podwójnie doładowane V8 o pojemności 5 litrów. Już na zwykłym paliwie generuje ponad 1300 KM, natomiast na etanolu E85 osiąga pełną moc 1648 KM. To pokazuje, jak ogromne możliwości drzemią w tej jednostce.

Sadair’s Spear korzysta z nowego, lżejszego zawieszenia opartego na specjalnie zaprojektowanych sprężynach oraz autorskich amortyzatorach Triplex

Takie rozwiązanie zapewnia doskonałą kontrolę nad pracą kół, również w czasie agresywnej jazdy po zakrętach. Kluczowe było tu zachowanie idealnej geometrii zawieszenia, nawet przy dużych przeciążeniach.

Koenigsegg Goodwood Festival Of Speed

Uzupełnieniem pakietu jest ceramiczny układ hamulcowy z wielowarstwową okładziną, który zapewnia wysoką skuteczność nawet przy intensywnym użytkowaniu na torze.

Nowa jakość aerodynamiki

Pod względem aerodynamicznym Sadair’s Spear idzie własną drogą, wyraźnie odcinając się od rozwiązań znanych z Jesko Attack. Auto otrzymało aktywne tylne skrzydło o konstrukcji dwupłytowej, ogromny dyfuzor oraz zestaw agresywnych lotek z przodu. Dodatkowo, przedni pas nadwozia został wydłużony, by zoptymalizować przepływ powietrza i poprawić docisk.

Zupełnie inną bajką jest Ford F-150 Supertruck

Romain Dumas jest znany z tego, że za kierownicą wielu aut bije szalone rekordy. Tym razem w jego ręce trafił Ford F-150 Supertruck, który technicznie jest częściowo spokrewniony z elektrycznymi SuperVanami.

Kliknij tutaj, aby zobaczyć przejazd Forda F-150 Supertruck - WIDEO (X)

W przypadku tego elektrycznego potwora aerodynamika nie jest dodatkiem - to jej całkowicie podporządkowano projekt nadwozia. Ford F-150 Lightning Supertruck został stworzony z myślą o ekstremalnych warunkach na trasie Pikes Peak, gdzie liczy się każdy centymetr przyczepności. Efekt? Przy prędkości 240 km/h pojazd generuje ponad 2700 kg docisku - więcej niż sam waży.

Nikogo nie powinno więc dziwić to, że ten samochód w warunkach dość bezpiecznego Goodwood czuł się jak ryba w wodzie. Romain Dumas za kierownicą Supertrucka wykręcił czas 43.23 sekundy - najlepszy w tym roku i czwarty najlepszy w historii.