Hyundai Sonata powróci do lat 80. Koreańczycy przepraszają się ze stylem retro
To ciekawe stwierdzenie, biorąc pod uwagę, jak (realnie) młoda jest koreańska motoryzacja. Ale nowy Hyundai Sonata ma być znacznie bardziej "retro".
Patrząc na zdjęcia aktualnej generacji sedana z Korei, trudno powiedzieć że jest nijaki. Stylistyka świetnie wpisuje się w linię designu marki, a w odmianie N Line Hyundai Sonata wygląda naprawdę świetnie. Niemniej jednak Koreańczycy zapowiadają sporą zmianę. I nie jestem w stanie powiedzieć, czy jest to wprowadzenie chaosu w linie modelowe, czy coś, na co dawno czekaliśmy.
Hyundai Sonata będzie nawiązywał do pierwowzoru
Hyundai Sonata ma już 40 lat. Pierwsza generacja zadebiutowała w 1985 roku, a obecnie na rynku jest już ósma seria auta klasy średniej. Na rynku dostępna jest od 2019 roku, dwa lata temu przeszła lifting, więc powoli się szykuje już następca.
I tu nagle Koreańczycy ogłaszają, że samochód będzie miał retro nawiązania, które mają kojarzyć się z autami pierwszej generacji. Ma być mniej "czterodrzwiowego coupe", więcej kantów i lat osiemdziesiątych.
Hyundai Sonata pierwszej generacji
Proste linie, wyraźnie zaznaczone kształty, wyższe nadwozie - takie mają być cechy nowego modelu. Będzie to pierwszy seryjny samochód korzystający z linii stylistycznej "Art of Steel". Spodziewajcie się też uproszczonego liternictwa, świateł LED przez całą szerokość samochodu oraz wyrazistych świateł do jazdy dziennej.
Ta linia stylistyczna jest w naszej redakcji jedną z ulubionych, choć wyłącznie koncepcyjnych. Hyundai według tego schematu stworzył widocznego na zdjęciach Hyundaia Grandeur Concept, prototypowe Pony oraz oczywiście N Vision 74. I takiego Cyberpunka oczekujemy. Ten styl jest trochę widoczny w modelach elektrycznych, ale po raz pierwszy trafi do aut masowych, spalinowych.
Zresztą, nie takich zupełnie spalinowych. Nowy Hyundai Sonata trzon gamy oprze na jednostkach zelektryfikowanych. Do tej pory dowiedzieliśmy się, że bazą pewnie będzie jednostka 2.5 litra, z hybrydą lub hybrydami plug-in. Z plotek wiemy też, że Hyundai planuje wersję N dla swojego największego (poza Koreą) sedana.
Niestety, jak można się spodziewać, Hyundai Sonata choć jest autem globalnym, nie jest aż tak bardzo globalny. Nowa generacja nie trafi do Europy. Pozostanie jedynie indywidualny import auta z USA, o ile przepisy pozwolą.


