Jeep Grand Cherokee (2021) wreszcie debiutuje. Jest wielki i naprawdę efektowny

Nowy Jeep Grand Cherokee ujrzał światło dzienne - i jest to rewolucja. Postawiono na przestrzeń i wyjątkowo efektowny i szykowny design, co jest dużą odmianą względem poprzednika.

Która marka jest najważniejsza dla FCA przy fuzji z PSA? FIAT? Nic bardziej mylnego - to Jeep. Amerykańska firma w ostatnich latach stała się dojną krową, przynoszącą garści złota temu koncernowi. Sprzedaż Jeepów wzrosła o ponad połowę, a efektowny design przyciągnął wielu nowych klientów, wielu młodych. Teraz, tuż przed oficjalnym debiutem pod nazwą Stellantis, czas na kolejny krok w rozwoju. Nowy Jeep Grand Cherokee (2021) pokazuje, że ta amerykańska firma ma też na celowniku tych, którzy oczekują nie tylko przestrzeni, ale i jakości.

Jeep Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee 2021 to wielka rewolucja, zwłaszcza na tle poprzednika

Schodzący z rynku Grand Cherokee nie był złym samochodem, ale - umówmy się - starość dawała mu już w kość. Ciasny, kiepsko jeżdżący i przeciętnie wykonany mocno odstawał od rozwijającej się konkurencji.

Nowy model redukuje bieg, mocno wciska gaz i nie tylko goni konkurentów, ale może i ich wyprzedza. Do tego na start debiutuje Jeep Grand Cherokee L, czyli długa wersja tego auta, z trzema rzędami siedzeń i wielkim bagażnikiem.

Jeep Grand Cherokee 2021 jest przemyślany wizualnie

Zaprezentowany kilka miesięcy temu koncept Grand Wagoneer był po części zapowiedzią zmian stylistyki marki. Warto wspomnieć, że tamten model też trafi na rynek i stanie się najbardziej luksusowym samochodem w portfolio marki.

Grand Cherokee stoi półkę niżej, ale nie oznacza to rezygnacji z wielu eleganckich motywów. Kanciasta i mocno "amerykańska" stylistyka idealnie pasuje do tego samochodu. Wpleciono w nią wiele nowoczesnych motywów, co tworzy świetny klimat i bardzo charakterystyczną bryłę, którą łatwo będzie rozpoznać już na pierwszy rzut oka.

Jeep Grand Cherokee Ponad 3 metry rozstawu osi robią wrażenie - podobnie jak pojemność bagażnika.

Część motywów nawiązuje też do poprzednika - w tym np. światła tylne, które mają podobną formę, ale są znacznie węższe.

Jeep Grand Cherokee L 2021 to wielki samochód

Trzy rzędy siedzeń i wielki bagażnik wymagają odpowiednio dużego rozstawu osi. Tutaj Jeep się nie oszczędzał - 3091 mm długości rozstawu osi, 5204 mm długości auta i 1963 mm szerokości sprawiają, że nie jest to "mały" samochód.

Przy trzech rzędach siedzeń mamy wciąż 484 litry pojemności bagażnika. Kiedy jednak pozbędziemy się dwóch ostatnich foteli, to uzyskamy aż 1328 litrów objętości kufra. Mierząc do przednich foteli (przy złożonym drugim rzędzie), otrzymujemy aż 2395 litrów przestrzeni na bagaże. Imponujące!

Jeep Grand Cherokee 2021 ma świetnie zaprojektowany kokpit

Postawiono tutaj na całkowicie nową koncepcję, gdzie centrum dowodzenia stanowi 10,1-calowy ekran systemu uConnect 5. W uboższych wariantach jego miejsce zajmuje 8,4-calowy wyświetlacz.

Nie zabrakło tutaj także cyfrowych zegarów, korzystających z ekranu 10,3 cala. Ich wyróżnikiem ma być wysoka rozdzielczość obrazu i efektowna forma prezentacji danych.

Deska rozdzielcza jest jednocześnie efektowna wizualnie i bardzo elegancka. Materiały wykończeniowe - według zapowiedzi producenta - mają być na zdecydowanie wyższym poziomie, a montaż nikogo nie zawiedzie. Kilka wariantów kolorystycznych oraz szereg dekorów do wyboru (w tym z naturalnego drewna) ma umilić podróżowanie tym autem.

W zależności od wariantu dostaniemy tutaj także dobre nagłośnienie - do Alpine lub od McIntosha.

Jeep Grand Cherokee - od V6 po V8, ale tylko w USA

Za oceanem gamę jednostek napędowych otwiera konstrukcja 3.6 V6 Pentastar, oferująca 290 KM. Kolejną jednostką w gamie jest 5,7-litrowe V8 HEMI, które generuje 357 KM. Moc trafia na tylną oś lub na wszystkie cztery koła za pośrednictwem 8-biegowego automatu.

Oczywiście amerykanie nie zapomnieli o terenowych zdolnościach tego auta. Choć wersja L raczej nie będzie wykorzystywana do jazdy w trudniejszych warunkach, to jednak z błotem czy piachem sobie poradzi. Postawiono tutaj na sprawdzone rozwiązanie Quadra-Lift. W standardowym ustawieniu prześwit to 8,3 cala (21 cm). Tryb Offroad-1 unosi samochód o 4 cm, zaś Offroad-2 o kolejne 6 cm. Jest tutaj także ustawienie AERO, które obniża auto o 2 cm podczas jazdy autostradami.

Jeep Grand Cherokee w europejskim wydaniu zadebiutuje nieco później

Spodziewać się jednak można wielu innowacji i ciekawych silników. Nie powinno tutaj zabraknąć mocnej hybrydy PHEV i diesla. Warto jednak wspomnieć, że my dostaniemy tylko krótki wariant - długa odmiana będzie zarezerwowana dla rynku amerykańskiego. Tam Jeep Grand Cherokee L będzie rywalizować z Mercedesem GLS czy BMW X7, a także z lokalnymi konkurentami od Forda czy Chevroleta.