KIA EV9 2023. Ostatnia prosta dla elektrycznego flagowca

KIA EV9 2024 jest już niemal gotowa do premiery. Koreańczycy przeprowadzają ostatnie testy swojego flagowego elektryka. Co o nim wiemy?

KIA i Hyundai dwa lata temu ogłosiły plan masowej elektryfikacji swojej gamy modelowej. Ten koreański koncern postawił sobie ambitny cel, który zakłada szybkie wprowadzenie na rynek całej gamy samochodów na prąd. KIA EV6 i nowe Niro to tylko pierwsze kroki na tej drodze. Już za kilka miesięcy światło dzienne ujrzy KIA EV9 2023. To flagowiec marki, który zaskoczy nie tylko designem, ale i technologiami.

KIA EV9 2023. Wszystko musi być "naj"

Koreańczycy mają bardzo ambitny cel. Model EV9 w gamie Kii będzie pełnić rolę "elektrycznego flagowca", stojącego na szczycie gamy. A to oznacza konieczność zastosowania szeregu najnowocześniejszych rozwiązań.

Auto opracowano w 44 miesiące, czyli poświęcono mu dużo uwagi. Teraz, na kilka miesięcy przed premierą, KIA EV9 przechodzi ostatnie testy. Te odbywają się w wielu miejscach w jednym czasie. Kluczowe jest jednak centrum testowe w Namyang w Korei Południowej, gdzie auto poddawane jest morderczym próbom.

KIA EV9 2023

Jakim? Przede wszystkim sprawdza się tutaj właściwości jezdne i sprawność działania napędu na cztery koła. Weryfikowana jest także głębokość brodzenia oraz wydajność układu napędowego.

Tutaj KIA zdradza garść ciekawych szczegółów. Jak zasygnalizowano, w ofercie pojawi się wersja AWD. Nie wyklucza to jednak tego, że bazowa odmiana będzie korzystała z napędu na tylną oś, niczym KIA EV6.

Wstępne informacje płynące z Korei podkreślają też wagę baterii. Mowa tutaj o dwóch akumulatorach. Obecność akumulatora o pojemności 77,4 kWh jest pewniakiem. Po cichu liczymy też na jeszcze większą baterię.

Oznacza to, że zasięg sięgający 500 kilometrów jest jak najbardziej osiągalny i możliwy do zrealizowania. A to zapewne ucieszy osoby, które chcą dużo podróżować w trasie.

KIA EV9 2023 korzysta z platformy E-GMP

KIA i Hyundai opracowali tę konstrukcję od podstaw specjalnie na potrzeby aut elektrycznych. Cechuje ją zastosowanie instalacji 800V. Zapewnia ona bardzo szybkie ładowanie (z maksymalną mocą sięgającą nawet 300-350 kW). To duży atut podczas długich podróży, gdzie można wykorzystać potencjał ładowarek IONITY.

Oficjalna premiera modelu EV9 zaplanowana jest na początek 2023 roku, a auto trafi do salonów w drugiej połowie przyszłego roku.