KIA Sorento z oficjalnym, spóźnionym debiutem. W Europie dwa silniki
Co się odwlecze, to nie uciecze? KIA Sorento miała zadebiutować w Genewie, aczkolwiek z oczywistych względów nie było to możliwe. Czas więc poznać ten model.
Dokładnie 18 lat na rynku i setki tysięcy sprzedanych egzemplarzy. KIA Sorento od początku swojej rynkowej kariery cieszy się ogromną popularnością. Doskonale pamiętam, że nawet pierwsze wcielenie przyciągało już uwagę i było naprawdę cenionym SUV-em o niezłych zdolnościach terenowych.
Czwarta generacja tego modelu wprowadza wiele nowości - od odważniejszej stylistyki. przez szereg ciekawych rozwiązań, aż po wariant hybrydowy pod maską.
KIA Sorento - zacznijmy od wyglądu
Samochód ten "wyciekał" do sieci od dłuższego czas, aż finalnie w połowie lutego KIA oficjalnie zaprezentowała kilka zdjęć. Teraz możemy dokładniej ocenić ten samochód.
Trzeba przyznać, że styliści Kii poszli ciekawą drogą, decydując się na bardziej kanciastą i masywną sylwetkę. Nawiązania do modelu Telluride z USA są jak najbardziej widoczne, zwłaszcza z tyłu. W linii bocznej wpleciono z kolei element z Proceeda, czyli charakterystyczną odwróconą "płetwę rekina". Całość prezentuje się naprawdę atrakcyjnie i ciekawie, co może zwiastować duże zainteresowanie ze strony klientów.
Wnętrze? Tutaj KIA Sorento może i nieco przytłacza mnogością dekoru piano black, ale forma kokpitu jest przyjemna dla oka. Proste linie, zredukowana liczba przełączników, dwa duże wyświetlacze (12,3 cala dla zegarów i 10,25 cala dla multimediów) - ot, nowoczesna forma w wydaniu KII.
Koreańczycy uzbroili ten model w tzw. "Mood Lighting". To oczywiście oświetlenie ambiente, które urozmaica kabinę po zmroku. Do wyboru będzie wiele kolorów, a dzięki ciekawym listwom całość nabiera atrakcyjnej formy.
Nowe Sorento jest większe
Czwarta generacja SUV-a Kii mierzy 4810 mm długości i rozstaw osi o długości 2815 mm. Auto nie jest dużo większe od poprzednika, ale w praktyce oferuje znacznie więcej miejsca. Dodatkowe 35 mm pojawiło się właśnie w rozstawie osi. Mocniej rozsunięto osie i oczywiście skrócono zwisy.
Sorento w Europie oferowane będzie w kilku wariantach wyposażeniowych. W zależności od wyboru samochód będzie sprzedawany z 17, 18, 19 lub nawet 20-calowymi kołami.
KIA Sorento zapewni także jednej z największych bagażników w segmencie. Ma on 821 litrów w wariancie 7-osobowym i 910 w pięcioosobowym. Co więcej, dzielone w proporcjach 40:20:40 oparcie pozwala na wygospodarowanie znacznie większej przestrzeni (od 1900 do 2100 litrów w zależności od silnika), do tego niemal idealnie płaskiej.
Nowe silniki - benzynowa hybryda i diesel
W Europie pod maską Kii Sorento znajdziemy dwa silniki do wyboru. Pierwszy z nich to sprawdzona opcja, czyli diesel o objętości skokowej 2.2-litra z rodziny Smartstream. Generuje on 202 KM i 441 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest tutaj na przednie lub wszystkie cztery koła za pośrednictwem nowej, 8-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej z "mokrymi sprzęgłami". Choć specyfikacja tego silnika może przypominać poprzednika, to o dziwo silniki te mają niewiele ze sobą wspólnego. Nowa jednostka jest lżejsza od poprzedniej o blisko 40 kilogramów, głównie dzięki wykonaniu bloku z aluminium.
Nowość stanowi jednostka 1.6 T-GDI SmartStream Hybrid. Generuje ona 230 KM i 350 Nm dzięki połączeniu jednostki benzynowej (180 KM, 264 Nm) i silnika elektrycznego (60,1 KM, 264 Nm). Wariant ten współpracuje z baterią o pojemności 1,49 kWh. W tym przypadku dostajemy 6-biegową dwusprzęgłową skrzynię automatyczną.
Jeszcze w tym roku do oferty dołączy trzeci wariant. Będzie to hybryda typu plug-in, choć jej specyfikacja nie jest jeszcze znana.
Mnogość systemów bezpieczeństwa
W nowym aucie nikogo to już nie dziwi. Producenci wrzucają do swoich samochodów komplet rozwiązań dostępnych "na półce". I tak oto w przypadku Sorento otrzymamy takie układy jak: BVM (Blind-Spot View Monitor), SVM (Surround View Monitor), BCA (Blind-spot Collision-Avoid Assist), ISLA (Intelligent Speed Limit Assist), SCC (Smart Cruise Control with Stop&Go) oraz NSCC (Navigation-based SCC), LFA (Lane Following Assist), DAW (Driver Attention Warning) i HDA (Highway Driving Assist). Są też skuteczne światła LED, które mają oferować długi i jasny snop światła.
Nagłośnienie przygotowała tutaj firma BOSE. To ciekawa odmiana od oferowanych dotychczas systemów JBL. W topowej specyfikacji zaoferuje on 12 głośników.
Warto dodać, że KIA Sorento po raz pierwszy będzie też wyposażona w Terrain Mode, który zoptymalizuje pracę napędu 4x4 i skrzyni biegów, tak aby auto lepiej radziło sobie w trudniejszych warunkach.
Kiedy zobaczymy ten samochód w salonach?
Oficjalna premiera odbywa się 19 marca na profilu Kii na Facebooku. Auto trafi do salonów pod koniec 2020 roku. Produkcja będzie odbywała się w Korei Południowej. Sorento, podobnie jak inne auta marki, objęte będzie 7-letnią gwarancją z ograniczeniem przebiegu do 150 000 km.