Mercedes EQS to gwiazda z zupełnie innej bajki. Czas na nowy rozdział
Mercedes EQS to auto z innej bajki. Nie przypomina żadnego modelu marki, ma unikalne wnętrze i ogromną baterię. Czy tym podbije serca klientów?
Po raz pierwszy w historii Mercedesa Klasa S ma wewnętrznego rywala. To Mercedes EQS, czyli elektryczny odpowiednik tego modelu. Wyróżnia się absolutnie wszystkim - od designu, przez wykorzystane technologie, aż po zasięg. Sukces ma zagwarantowany? Przekonajmy się.
Mercedes EQS przejedzie do 770 kilometrów na jednym ładowaniu
Zacznijmy od tego, co dzieje się pod autem. A dzieje się wiele, gdyż zainstalowano tutaj ogromną baterię o pojemności 107,8 kWh (pojemność użyteczna). Efekt? Nawet 770 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu.
Do wyboru będą dwa warianty. Obydwa mają identyczny akumulator, ale różnią się napędem. Pierwszy to tylnonapędowa odmiana EQS 450+, oferująca 333 KM i 568 Nm momentu obrotowego. Setkę osiąga w 6,2 sekundy, a prędkość maksymalna to 210 km/h.
Drugi wariant to Mercedes EQS 580 4MATIC. Tutaj dostajemy aż 523 KM, gwarantujące przyspieszenie do 100 km/h w 4,3 sekundy. Pomaga w tym także 855 Nm momentu obrotowego.
W obydwu przypadkach standardowa ładowarka pokładowa AC ma moc do 11 kW, zaś opcją jest ładowarka 22 kW. Maksymalna moc ładowania DC to 200 kW.
Nie jest to też lekkie auto. Gotowy do jazdy samochód waży prawie 2600 kilogramów, zaś dopuszczalna masa całkowita sięga 3135 kg.
Mercedes EQS jest wielki
Ma 5216 mm długości i 1926 mm szerokości. Wysokość? 1512 mm. Co ciekawe marka nie podała rozstawu osi, ale chwali się za to pojemnością... bagażnika. Ten ma 610 litrów do wykorzystania. Oczywiście zyskujemy tutaj także bardzo obszerną kabinę, oferującą szczególnie dużo miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu.
Technologia z innej bajki
Niemcy ogromną uwagę przyłożyli do dopracowania dystrybucji energii. W zasadzie to było kluczowym elementem przy projektowaniu tego samochodu. Dzięki odpowiednim technologiom udało się uzyskać rewelacyjne możliwości, przekładające się na nawet 770 kilometrów zasięgu.
Na przykład maksymalna moc rekuperacji to aż 290 kW, a zaawansowany system pozwala na efektywne wykorzystanie ukształtowania terenu do "doładowywania" akumulatora. W uzyskaniu niskiego zapotrzebowania na energię pomaga też świetna aerodynamika, ze współczynnikiem Cd na poziomie 0,20.
Poza tym znajdziemy tutaj wiele nowinek z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Przede wszystkim na uwagę zasługuje tryb zautomatyzowanej jazdy, pozwalający na leniwe pokonywanie kolejnych kilometrów. Czego chcieć więcej?
W kabinie z kolei znajdziemy Hyperscreen, czyli opcjonalny system multimedialny MBUX w wydaniu z trzema wielkimi wyświetlaczami. Tworzą one całą powierzchnię deski rozdzielczej i tym samym wyróżniają kokpit auta. Nie zabrakło tutaj także sztucznej inteligencji, która uczy się nawyków i upodobań kierowcy.
Właściwości jezdne mają być wzorowe
Standardowo Mercedes EQS oferowany jest ze skrętną tylną osią (4,5 stopnia skrętu). Szczególnie ciekawą opcją jest jednak bardziej zaawansowane wydanie tego rozwiązania, oferujące 10 stopni skrętu tylnych kół. Dzięki temu zwrotność EQS-a będzie porównywalna z miejskimi samochodami.
Układ jezdny wykorzystuje adaptacyjne zawieszenie i pneumatykę, co przełoży się na wysoki komfort podróżowania. Część rozwiązań jest tutaj wspólnych z Klasą S. Zresztą obydwa auta będą wyjeżdżały z jednej fabryki - najnowocześniejszego zakładu marki Mercedes-Benz.