Mercedes i Gorden Wagener rozstają się. Od 2008 roku tworzył wizerunek marki

Gorden Wagener i Mercedes rozstają się po blisko 30 latach współpracy. Jego miejsce zajmie Bastian Baudy, odpowiedzialny za wygląd modeli AMG.

Mówiło się o tym od dawna, ale teraz mamy oficjalne potwierdzenie. Gorden Wagener i Mercedes rozstają się po niemal 30 latach współpracy. Jego obowiązki i rolę przejmie Bastian Baudy, dotychczasowy szef designu Mercedes-AMG.

Gorden Wagener i Mercedes. Jego kariera w tej marce rozpoczęła się blisko 30 lat temu

Gorden Wagener dołączył do Mercedesa w 1997 roku. Wcześniej zdobywał doświadczenie zawodowe w Volkswagnie, Maździe oraz w koncernie General Motors. Wagener urodził się w 1968 roku w Essen. Studiował wzornictwo przemysłowe na Uniwersytecie Duisburg-Essen, a następnie rozwinął swoje wykształcenie w Royal College of Art w Londynie.

W Mercedesie rozpoczynał pracę jako projektant pod kierownictwem legendarnego Bruno Sacco. W 1999 roku odpowiadał już za stylistykę dużych modeli - Klasy R, ML oraz GL. Od 2002 roku nadzorował design szerokiej gamy samochodów, w tym Klasy A, B, C i E, CLK, CLS oraz Mercedesa-McLarena SLR. W 2006 roku pracował studio marki w Kalifornii, a w 2007 roku objął funkcję dyrektora strategii designu.

W 2008 roku, mając 39 lat, przejął kierownictwo nad globalnym działem designu Mercedesa. Został wówczas najmłodszym dyrektorem kreatywnym w światowej branży motoryzacyjnej. Jednocześnie był pierwszym w historii marki szefem designu wywodzącym się wyłącznie ze środowiska projektantów, a nie inżynierów.

W 2016 roku wszedł do zarządu spółki jako "CDO" - chief designer officer. Odpowiadał za stylistykę wszystkich marek grupy, w tym AMG, Maybach, Mercedes EQ, Smart oraz Mercedes Vans.

Wagener miał specyficzny styl

W 2009 roku Wagener wprowadził filozofię „sensual purity”. Koncepcja zakładała czyste powierzchnie, "rzeźbiarskie formy" oraz ograniczenie wizualnej złożoności. Oznaczało to także odejście od konserwatywnego, inżynierskiego stylu z początku lat dwutysięcznych.

Za model najlepiej ilustrujący wpływ Wagenera na markę wielokrotnie wskazywano CLS-a. Pod jego kierownictwem powstały także takie auta jak CLA, SLS, AMG GT oraz obecna generacja Klasy G. Z kolei Mercedesa-AMG GT określał jako ulubiony projekt.

Wagener odpowiadał również za liczne samochody koncepcyjne. Ostatnim z nich był Vision Iconic, zaprezentowany w październiku w Szanghaju. Koncept zapowiada nowy język stylistyczny przyszłych modeli seryjnych, w tym elektrycznych wersji Klasy C i E, planowanych na lata 2026 i 2027.

Mercedes Vision AMG Gorden Wagener

Na koncie Wagenera jest też wiele kontrowersyjnych pomysłów i projektów

Design modeli EQ, w tym EQE i EQS, spotkał się z dużą krytyką. Dotyczyła ona przede wszystkim podporządkowania formy aerodynamice oraz kontrowersyjnych proporcji nadwozia. Sprzedaż modelu EQS nie spełniła początkowych założeń i wciąż jest na śmiesznie niskim poziomie. Gorden Wagener niezmiennie twierdzi jednak, że wcześniejszy, bardziej radykalny kierunek stylistyczny wyprzedzał swoje czasy i ludzie zrozumieją go dopiero za jakiś czas.

Wagener był także osobą, która zachęciła markę do wprowadzenia 56-calowego kokpitu Hyperscreen. Szef designu mercedesa publicznie podkreślał jednak, że ekrany nie stanowią luksusu. Mimo to marka ze Stuttgartu stała się synonimem "ekranozy".

Gorden Wagener i Mercedes. Współpraca kończy się 31 stycznia 2026 roku. Co dalej?

Decyzja o odejściu Wagenera jest jego własną inicjatywą. Tym samym zakończy 28-letnią karierę w strukturach firmy. Producent nie informował o zmianach w strategii designu w związku z tą decyzją.

Kim jest Bastian Baudy, który zastąpi Wagenera?

Stanowisko szefa designu w Mercedesie obejmie 41-letni Bastian Baudy. Jest absolwentem uniwesytetu w Pforzheim, który ukończył w 2010 roku. Karierę w firmie rozpoczął w dziale "advanced design", gdzie był odpowiedzialny za studyjne projekty. Następnie obejmował kolejne stanowiska kierownicze związane z projektowaniem nadwozi.

W 2013 roku wygrał wewnętrzny konkurs na projekt modelu AMG Vision Gran Turismo dla gry Gran Turismo 6. Koncepcja nawiązywała do wyścigowych Mercedesów z lat czterdziestych. W ostatnich latach odpowiadał za detale w modelach EQE oraz w Klasie E. Do momentu nominacji pełnił funkcję szefa designu Mercedes-AMG.