Zmarł Bruno Sacco. To człowiek, który zmienił wizerunek Mercedesa
W wieku 90 lat zmarł Bruno Sacco, legenda świata designu i człowiek, który odmienił wizerunek Mercedesa. Z marką ze Stuttgartu związany był od 1958 roku, porzucając włoski świat stylistyki na rzecz niemieckiej motoryzacji.
Urodzony w Udine, wychowany na północy Włoch, początkowo zajmujący się czymś dalekim od designu. Dopiero mając 18 lat Bruno Sacco zachwycił się światem stylistyki samochodów - za sprawą Studebakera Commandera Regala, którego zobaczył podczas targów motoryzacyjnych w Turynie.
To był przełomowy moment w jego życiu. Wtedy Sacco uznał, że chce zająć się projektowaniem samochodów. Najprawdopodobniej raptem kilka chwil później uznał, że chce pracować dla jednej marki - Mercedesa. W 1955 roku zdobył staż w Ghii, a później przez chwilę współpracował z Pininfariną. Od początku cel był jednak bardzo prosty - Stuttgart.
Bruno Sacco od samego początku miał starannie przygotowany plan. Zrealizował go w perfekcyjny sposób
Mając już wystarczająco dobre portfolio, postawił wszystko na jedną kartę. W 1957 roku skontaktował się z niemieckim konsulatem w Turynie, aby zorganizować spotkanie z Karlem Wilfertem, odpowiedzialnym za budowę nadwozi w Mercedesie. Pierwsze spotkanie wypadło dobrze i przerodziło się w zaproszenie na drugą rozmowę, tym razem już w Stuttgarcie. W 1958 roku dostał propozycję pracy i zaczął swoją 41-letnią karierę w marce z gwiazdą w logotypie.
Początkowo był jednym ze współpracowników działu designu, którym kierował Paul Bracq. Tam przyłożył się do stylistyki Mercedesa W100 i słynnej "Pagody". Chwilę później trafił do działu bezpieczeństwa, w którym odpowiadał za projektowanie rozwiązań zwiększających szansę na uratowanie życia kierowcy i pasażerów w razie wypadku.
Jego doświadczenie w tym dziale było kluczowe. W 1967 roku trafił do działu samochodów eksperymentalnych, gdzie miał tworzyć "bezpieczne auta przyszłości". Dostał tam najwyższe stanowisko, na którym "zainstalował go" sam Karl Wilfert - ten sam, dzięki któremu trafił do Mercedesa.
Kliknij tutaj, aby obejrzeć film o historii i wpływie Sacco na styl Mercedesa
Sacco stworzył chociażby kultowy już model C111, zapowiadający sportowy bezpieczny samochód. Oczywiście nie trafił nigdy na drogi, niemniej przyczynił się on do stworzenia kilku charakterystycznych dla marki detali.
W kolejnych latach Bruno Sacco powrócił do projektowania samochodów - i to jako szef działu stylistów. Tu właśnie pojawia się jego pomysłowość. Włoski designer uznał, że nowe modele muszą być utrzymane w zbliżonym do siebie stylu, który jednocześnie "ewoluuje" ze starszych modeli.
Idealne przykłady? Mercedes W126, W124 i W201. Tutaj wyraźnie widać jedną koncepcję designu, dopasowywaną do aut w różnym rozmiarze. Wbrew pozorom te samochody nie były jednak najważniejsze w jego karierze.
Bruno Sacco twierdzi, że Mercedes R129, czyli znany "SL", to jego najlepsze dzieło
Powód jest prosty: połączył tutaj swoją filozofię designu i ideę tworzenia bezpiecznych samochodów. Zresztą do dziś wiele osób uznaje R129 za najlepszy samochód w historii tej marki.
Pomimo klasycznego podejścia do designu, nie bał się też odważnych decyzji. To właśnie on wprowadził okrągłe lampy do modeli w latach dziewięćdziesiątych, stworzył charakterystyczny kształt pierwszego SLK, a później nadał kierunek, który przyjęto przy tworzeniu Klasy S W220.
Po premierze tego modelu, a także CL-a C215, postanowił odejść z Mercedesa. Co ciekawe Bruno Sacco nigdy nie zdecydował się na współpracę z innymi producentami samochodów, choć propozycji ponoć było bardzo dużo. Tworzył za to różne inne rzeczy - baterie (łazienkowe), meble i drobne przedmioty.
Bruno Sacco zmarł w wieku 90 lat, niecałe dwa miesiące przed swoimi urodzinami. Choć odszedł 19 września, rodzina postanowiła podzielić się informacją ze światem dopiero dziś.