2020 Skoda Octavia. Nowa generacja pełna niespodzianek [PREMIERA]
Czesi postanowili zrewolucjonizować swój bestseller, nie tylko obdarowując go efektowną stylistyką, ale także nowoczesnymi technologiami. Oto 2020 Skoda Octavia.
I jest - po długim oczekiwaniu na rynek wjeżdża czwarta generacja bestselleru z Mlada Boleslav. Dzięki atrakcyjnej stylistyce i wielu nowoczesnym rozwiązaniom ma spore szanse ponownie namieszać na rynku. Oto nowa Skoda Octavia!
Nowa Skoda Octavia - specyfikacja, dane techniczne
Nowa Skoda Octavia mocno zmieniła się względem swojej poprzedniczki. Przede wszystkim Czesi postawili na znacznie atrakcyjniejszą i nowocześniejszą stylistykę. Front zyskał "normalne" światła w stylu lamp z Superba i ze Scali, co ucieszy wiele osób. W linii bocznej dodano z kolei kilka zgrabnych przetłoczeń, nadających sylwetce więcej charakteru. Najwięcej zmian zaszło z kolei z tyłu, gdzie zarówno wersja liftback jak i kombi zyskała całkowicie nową koncepcję świateł. Są one zbliżone wizualnie do tych z ze Scali czy z Kamiqa i zachodzą głębiej w środek klapy bagażnika. Pomiędzy nimi pojawił się napis SKODA, który zastąpił stosowane dotychczas logo. Całość ma więcej dynamicznego charakteru i nie jest tak "generyczna" jak w przypadku schodzącego z rynku wcielenia. Nowa bryła tego auta została także mocno zoptymalizowana pod kątem aerodynamiki. Wersja liftback cechuje się współczynnikiem oporu wynoszącym 0,24, zaś kombi 0,26. Oczywiście wszystko to wpływa nie tylko na poziom hałasu we wnętrzu, ale także na zużycie paliwa.
Jeszcze więcej nowości mamy we wnętrzu, które również nabrało nowego charakteru. Przede wszystkim konsola centralna została uproszczona do absolutnego minimum. Nowa Skoda Octavia posiada jedynie sześciokątny moduł skrywający nawiewy i przyciski sterujące podstawowymi funkcjami. Nad nimi ulokowano duży, 10,25-calowy ekran systemu multimedialnego. W uboższych wersjach znajdziemy jego 8-calową wersję. Ta jednak będzie standardem nawet w najuboższej odmianie. To właśnie z jego poziomu obsługiwać będziemy m.in. klimatyzację czy ustawienia samochodu.
Octavia - widać poprawę w jakości
Skoda zdecydowała się także na wprowadzenie dwuramiennej kierownicy z inaczej rozłożonymi przyciskami sterującymi. Cyfrowe zegary wykorzystują ekran o bardzo wysokiej rozdzielczości i są tym samym rozwiązaniem, które znajdziemy także w Golfie VIII. Lewarek automatycznej skrzyni biegów zastąpił mały wybierak, taki sam jak w kuzynie z Wolfsburga.
Ogromnym zaskoczeniem jest wykończenie wnętrza, które wreszcie nabrało właściwego charakteru. Zarówno deska rozdzielcza jak i boczki drzwi z przodu wyłożono miękkim plastikiem. Twarde materiały znajdziemy wyłącznie z tyłu, choć tutaj dobre zestawienie kolorystyczne poprawia całą prezencję.
Nowa Octavia jest znacznie większa
To, co rzuca się w oczy już przy pierwszym kontakcie z tym samochodem to fakt, że Octavia znacząco urosła. Wersja liftback mierzy 4689 mm długości i 1829 mm szerokości, czyli odpowiednio o 19 i 15 mm więcej od poprzedniczki. Wersja kombi jest z kolei dłuższa o 22 mm od schodzącej z rynku generacji. Co ciekawe rozstaw osi pozostał bez zmian i wciąż ma 2686 mm. Dzięki innemu rozłożeniu całej kabiny na platformie MQB, 2020 Skoda Octavia oferuje jeszcze więcej miejsca, zarówno z przodu jak i z tyłu. Bagażnik w wersji liftback ma aż 600 litrów pojemności, zaś kombi 640 litrów.
Pod maską debiutują nowe silniki
Gama jednostek napędowych w Skodzie Octavii będzie bardzo szeroka. Otwiera ją odmiana 1.0 TSI o mocy 115 KM, zaś półkę wyżej stanie motor 1.5 e-TSI, czyli jednostka wspierana układem miękkiej hybrydy. Oferuje ona 130 i 150 KM. Ofertę na tę chwilę zamknie 190-konny wariant silnika 2.0 TSI. Tutaj standardem będzie 7-biegowe DSG. Przyspieszenie do setki zajmie tutaj 6,9 sekundy, zaś prędkość maksymalna przekroczy 230 km/h. Gama diesli składać się będzie z jednostek 2.0 TDI o mocy 115, 150 i 200 KM. Na start dostaniemy jednak tylko większy motor. W przypadku każdego silnika bazową przekładnią będzie 6-biegowy manual, zaś opcją pozostaje 7-biegowa skrzynia DSG.
Nowością jest Skoda Octavia iV, czyli hybryda typu plug-in. Odmiana ta zadebiutuje w tym modelu od razu po starcie sprzedaży. Będzie wykorzystywała znany zestaw, czyli jednostkę 1.4 TSI oraz silnik elektryczny. Łączna moc wyniesie 204 KM, zaś zasięg na jednym ładowaniu to 55 kilometrów.
*wpis będzie aktualizowany