Nowy Renault Master zawiezie wasze towary na prądzie, ropie lub wodorze
Nowy Renault Master właśnie zadebiutował. Popularny van ma być superoszczędny. Do wyboru będą trzy rodzaje napędu: diesel, prąd oraz wodór.
Po raz pierwszy od 13 lat na rynek trafia nowy Renault Master. Czwarta generacja właśnie zadebiutowała i ma być rewolucyjna. Nowy design tego nie zapowiada, ale to ma być wyjątkowo aerodynamiczny "dostawczak". A do tego dostępny będzie w jednym z trzech rodzajów napędu.
Renault Master ma być ekonomiczny
Na pierwszy rzut oka, nowy Master stał się... znacznie bardziej kanciasty. Nowoczesny przód ze zmienionymi światłami LED oraz duża atrapa ma nie tylko odróżnić vana od konkurencji, ale przede wszystkim zmienić aerodynamikę.
A to kluczowe, bo auto ma być wyjątkowo oszczędne i "czyste". Renault chwali się, że nowy model w wersji z silnikiem diesla będzie aż o 39 g/km "czystszy" od schodzącej generacji i po raz pierwszy zejdzie poniżej 200 g/km z emisji CO2. Kolejna z odmian, czyli elektryczna, ma z kolei o 20% niższe zużycie energii.
Przyjrzyjmy się więc tym napędom. Jednostki dCi będą dostępne w czterech wariantach mocy. Najsłabsza będzie miała 105 KM, potem będą wersje 13o i 150 KM, a najmocniejszy Master będzie dysponował 170 KM. Klienci mogą wybrać te samochody albo z klasyczną ręczną skrzynią, albo z dziewięciobiegowym automatem.
Druga wersja to odmiana elektryczna. Tu również będziemy mieli wybór odmiany. Słabszy van dysponuje 130 KM, a mocniejszy 143 KM. Ten pierwszy posłuży osobom, które poruszają się raczej na krótkich dystansach. Bateria ma bowiem 40 kWh, a zasięg to do 180 km. Więcej sensy ma mocniejsza odmiana, z akumulatorem o pojemności 87 kWh. Tutaj zasięg ma wynieść do 410 Nm. Ta wersja obsługuje też szybkie ładowanie (do 130 kW). Elektryczny Master ma też możliwość zasilania urządzeń dzięki technologiom V2G oraz V2L.
Do tych dwóch odmian dołączy też trzecia linia, zasilana ogniwami paliwowymi, czyli wodorem. Kiedy to jednak nastąpi i jakie będzie miała parametry - nie wiadomo.
Jeszcze bardziej praktycznie
Nowa generacja to również nowe wnętrze. Wykorzystuje ono wszystkie najnowsze nowinki Renault, z systemem multimedialnym o przekątnej 10 cali. Korzysta on z oprogramowania OpelR Link, opartego na Google.
Wnętrze poprawiono również pod kątem ergonomii pracy i praktyczności. Pojemność i ilość schowków wzrosła o 25% i wynosi teraz 125 litrów. Całkiem imponująca wartość. Kierowca i pasażerowie mogą skorzystać z szuflad, półek pod sufitem, składanego w biurko fotela, czy dodatkowych przegródek.
Renault Master 2024 dostępny będzie w ponad 40 różnych konfiguracjach, jeśli chodzi o długość, wysokość i rozmiar przestrzeni ładunkowej. Ta wahać się będzie między 11, a 22 metrów sześciennych. Ładowność wyniesie do 4 ton, co ma być najlepszym wynikiem w klasie.
Pierwsze sztuki dotrą do klientów na wiosnę 2024 roku.