Porsche 911 GT3 2022 jest piekielnie szybkie i pieruńsko skuteczne
Powitajcie Porsche 911 GT3 - niezwykle szybkie, piekielnie skuteczne i opracowane z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań.
Garaż marzeń bez tego auta nie może istnieć. Porsche 911 GT3 to zawsze majstersztyk w wykonaniu inżynierów z Zuffenhausen. Rozwiązania opracowane z myślą o jeździe na torze są tutaj przeszczepiane do samochodu drogowego, jednak jego miejscem są właśnie zamknięte obiekty. To tutaj może pokazać swój potencjał - w szczególności najnowsza generacja tego auta.
Porsche 911 GT3 musiało pokonać wszystkie przeciwności
Witajcie w 2021 roku, gdzie auto sportowe musi być ekologiczne. No, przynajmniej trochę. Nie ma taryfy ulgowej, nie ma żadnych przywilejów dla takich aut. Porsche musiało więc stworzyć coś, co byłoby godnym następcą poprzednika i z dumą mogło nosić plakietkę GT3.
To się udało - i to jak! Przede wszystkim gdzieś w tym pięknym "kuperku" siedzi 4-litrowy wolnossący sześciocylindrowy bokser, kręcący się do 9 000 obrotów na minutę. Tak, przetrwał on w tych dziwnych czasach bez turbodoładowania i większych udziwnień. Oferuje on teraz 510 KM i 470 Nm momentu obrotowego. Moc wędruje na tylne koła, standardowo za pośrednictwem przekładni PDK. Na liście opcji jest też manual. Sześć biegów i ciężko chodzące sprzęgło rozkocha w sobie fanów analogowej zabawy.
Porsche 911 GT3 nie ma nic wspólnego ze zwykłą 911-ką
Zacznijmy od podwozia. Tutaj zastosowano opracowane od podstaw zawieszenie. Konstrukcja zastosowana z przodu pochodzi z torowego modelu 911 RSR. Z tyłu zaś mamy zupełnie inaczej zaprojektowane wahacze, co przekłada się na większą skuteczność auta w zakrętach.
Za 20-calowymi felgami kryją się z przodu tarcze o średnicy 408 mm. Tak, są o 27 mm większe od poprzednich i jednocześnie o 17% lżejsze. Czytając takie rzeczy aż chce się poklepać inżynierów, którzy opracowali to auto i powiedzieć im "dobra robota".
Niemcy pokonali też ekologię. Wolnossący silnik dostał lekki układ wydechowy - lżejszy niż w poprzedniku. Jednocześnie wciśnięto tam dwa filtry GPF, które ponoć nie wpływają na dźwięk. Mocno na to liczę, gdyż ryk wolnossącego boksera to jedna z najlepszych rzeczy w świecie motoryzacji.
Nie zapomniano też o aerodynamice i walce z wagą. Lekkie elementy z kompozytów (maska i opcjonalnie dach) pozwalają na redukcję zbędnych kilogramów. Mamy też cienkie i lekkie szkło, specjalny akumulator (lżejszy o 10 kg) i wiele innych zmian. Dzięki temu Porsche 911 GT3 2022 pozostaje śmiesznie lekkie jak na auto z tego segmentu.
Uwagę przyciąga też unikalny tylny spoiler, który zamocowano "od góry". Tak zwana "łabędzia szyja" pozwala na lepszy przepływ powietrza i zwiększenie siły docisku tylnej osi - od 50 do nawet 150% w zależności od ustawienia spoilera. A do tego wszystkiego dorzućcie też dyfuzor, generujący 4 razy większą siłę docisku niż w poprzedniej generacji 911 GT3.
Efekt tego jest taki, że Porsche 911 GT3 2022 pokonało Nurburgring w 6:56.4 minuty
Przejazd wykonano kilka miesięcy temu i wykorzystano do tego auto w drogowej konfiguracji, ze standardowymi gumami. Oznacza to poprawę o 3 sekundy względem poprzednika w topowym wydaniu, czyli GT3 RS.
Pamiętajcie też, że 911 GT3 RS można trochę podrasować. Na liście opcji pojawił się pakiet Clubsport. W jego skład wchodzi tylna klatka bezpieczeństwa i 6-punktowe pasy bezpieczeństwa. W sam raz na tor!
Porsche 911 GT3 2022. CENA: 865 000 zł
Wyjściowa oczywiście, tak więc po dołożeniu garści opcji zapewne wzrośnie. Chętnych jednak na pewno nie zabraknie. Dealerzy przyjmują już zamówienia, a pierwsze auta dojadą do klientów w maju bieżącego roku.