Porsche 911 GT3 RS - Dzień z życia kierowcy wyścigowego
Porsche 911 to kultowy samochód, który jest obiektem mokrych snów wielu kierowców i nie tylko. GT3 RS natomiast to jego najmocniejsza odmiana, która łączy w sobie rozwiązania prosto z torów wyścigowych z tymi znanymi z aut osobowych.
Czym GT3 RS wyróżnia się na tle słabszych 911? To przede wszystkim poprawiona aerodynamika, lżejsze komponenty i poprawione właściwości jezdne. To jednak tylko teoria. W praktyce przekłada się to natomiast na pobicie rekordu na Nurburgring Nordschleife. Wcześniejszy należał do Carrery GT i wynosił 7 minut i 29 sekund, obecny - należący do GT3 RS - wynosi natomiast 7 minut i 20 sekund. To chyba najlepszy obraz wprowadzonych zmian. Przyjrzyjmy się jednak szczegółom.
Co skrywa 4-litrowe serce tego sportowca? Sześć cylindrów produkuje moc 500 koni mechanicznych i moment obrotowy wielkości 460 Nm. Całość obsługiwana jest przez skrzynię PDK. Liczby te jednak nie oddają właściwie niczego. Na ich podstawie można by się tylko domyślać, że auto jest bardzo szybkie. Producent postanowił jednak od razu pochwalić się osiągami najszybszej z 911-tek. Sprint do pierwszej setki zajmuje jej 3,3 sekundy, a do drugiej 10,9 sekundy. Średnie spalanie w cyklu NEDC wynosi niecałe 13 litrów. GT3 RS uzbrojone zostało ponadto w funkcję wysprzęglania poprzez ustawienie pedału gazu w pozycji neutralnej.
Istotą tego modelu jest jednocześnie obniżenie masy własnej pojazdu. Poszczególne elementy wykonane zostały z wysokiej jakości włókna węglowego i magnezu. Dzięki temu GT3 RS zostało odchudzone względem wersji GT3 o 10 kilogramów. Wydawać by się mogło, że to w zasadzie żadna różnica, ale dzięki niższej masie samego dachu udało się również obniżyć środek ciężkości pojazdu. To z kolei wpływa bezpośrednio na poprawienie właściwości jezdnych, nawet jeśli 10 kilogramów zdaje się nie robić różnicy.
Za dynamikę i precyzję prowadzenia odpowiada system Porsche Torque Vectoring Plus oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Dodatkowo szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu pozwala na zachowanie stabilności prowadzenia godnej prawdziwie wyścigowego samochodu. Ciągle mało? Na dokładkę przewidziano najszersze w historii 911-tki opony. W efekcie GT3 RS jest zwinniejsze od poprzednika i potrafi szybciej jeździć w zakrętach.
Wnętrze Porsche 911 GT3 RS w dużej mierze nawiązuje do poprzedniej wersji. Znajdują się tu bowiem elementy pokryte Alcantarą, podobnie jak w zwykłym GT3. Ważną zmianą są sportowe fotele, które obecnie bazują na tych wykonanych z włókna węglowego, które mogliśmy zobaczyć w modelu 918 Spyder. W standardzie znajdzie się także pakiet Club Sport Package, który zawiera w sobie między innymi klatkę bezpieczeństwa za przednimi siedzeniami i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa.
Wybierając opcjonalny pakiet Sport Chrono klienci dostaną dostęp do aplikacji Porsche Track Precision. Z pozycji smartfona będą oni mogli mierzyć czas za pomocą modułu GPS, a także będą mieli dostęp do wielu parametrów samego pojazdu. Wszystkie te dane będą mogły być następnie zapisywane i udostępniane innym kierowcom.
Wyposażenie standardowe Porsche 911 GT3 RS obejmuje: reflektory biksenonowe, sportowy układ wydechowy, wnętrze wykończone Alcantarą, fotele kubełkowe, przednie felgi w rozmiarze 20 cali i tylne 21 cali, system Porsche Active Suspension Management (PASM), system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV), mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, system audio obsługiwany przy pomocy 7-calowego ekranu dotykowego, automatyczną klimatyzację, system Porsche Stability Management (PSM) oraz system antykradzieżowy Porsche Vehicle Tracking. W cenie jest też trzyletnia gwarancja i trzy lata ewentualnej pomocy drogowej.
Dodatkową atrakcją dla klientów będzie możliwość wzięcia udziału w specjalnym kursie organizowanym przez Porsche Experience Centre na torze Silverstone. Będzie to okazja do lepszego poznania swojego auta oraz do nauczenia się prawidłowego korzystania z niego pod okiem doświadczonych instruktorów.
Ile kosztuje Porsche 911 GT3 RS? Na rynku niemieckim auto zostało wycenione na 181 690 euro, czyli w przeliczeniu około 760 tysięcy złotych.