Porsche 959 Paris-Dakar sprzedane za niemal 6 mln dolarów
Powstało ich tylko siedem. Trzy z nich ścigały się w słynnym Rajdzie Paryż - Dakar w roku 1985. Jeden z nich właśnie zmienił właściciela za kwotę niemal dwa razy wyższą niż zakładana - 5 945 000 dolarów.
Porsche zbudowało ten samochód do ścigania się w rajdowej grupie B. Jednak zanim wyprodukowano 200 sztuk homologacyjnych, grupę zlikwidowano. Zostało siedem eksperymentalnych "potworów", które nie miały się gdzie ścigać. Dlatego postanowiono zmodyfikować je tak, aby mogły startować w wymagającym, a często i śmiertelnie niebezpiecznym Rajdzie Paryż - Dakar. Egzemplarz ze zdjęć, o numerze podwozia 010015 i numerze startowym 186, był jednym z trzech egzemplarzy z roku 1985, które wzięły udział w zmaganiach. Kierował nim René Metge, jednak wóz nie ukończył zawodów (podobnie jak dwa pozostałe egzemplarze). W następnym roku już nie startował.
Co ciekawe, rajdowe 959 miały inny silnik niż ich drogowe odpowiedniki. Zamiast doładowanej jednostki 2,8 o mocy 451 KM, nad tylną osią spoczywał silnik 3,2 pracujący bez doładowania. Oryginalny silnik jest cały czas "w zestawie", jednak ze względu na udział samochodu w licznych imprezach motoryzacyjnych, dla zachowania jego wartości historycznej, został zamieniony na jednostkę 3.0 z modelu Carrera (nr silnika 6380621).
Samochód trafił po zakończeniu kariery do amerykańskiego kolekcjonera, w którego rękach pozostawał do tej pory. Po drodze trzy razy brał udział w Goodwood Festival of Speed, gdzie raz prowadził go Jacky Ickx. Wygrał też nagrodę w swojej klasie podczas Quail Motorsports Gathering w Carmel (element Monterey Car Week, którego częścią jest też konkurs w Pebble Beach).
Teraz trafił na aukcję organizowaną przez RM Sotheby's z okazji 70-lecia marki. Jubileuszowa aukcja obejmowała m. in. 124 samochody niemieckiego koncernu. Rajdowe 959 było jedną z największych gwiazd aukcji, która obejmowała też oryginalne Carrery RS i RSR, model 935 grupy C, ale także 918 Spyder oraz zbudowane "od nowa" 911 993 Turbo "Project Gold" o którym Wam pisaliśmy. Oprócz tego pojawił się też prototyp 959, który zmienił właściciela za okrągły 1 milion dolarów. Rajdowy egzemplarz 010015 szacowany był na 3 - 3,4 mln dolarów, jednak krótka walka między obecnymi i telefonicznymi kupcami zakończyła się na 5 945 000 dolarów.