Południowa Obwodnica Warszawy jest wybitnie... nierówna. Winowajcą jest beton
Południowa Obwodnica Warszawy jest nierówna - jeśli jechaliście tamtędy i zwróciliście na to uwagę, to spokojnie, nie wydawało Wam się.
Południowa Obwodnica Warszawy to temat, który wraca do nas jak bumerang. Najpierw mogliśmy pochwalić otwarcie wyczekiwanego odcinka i mostu, a później narzekaliśmy na korki. Po tych artykułach dostaliśmy dość sporo pytań o jedną rzecz związaną z tą drogą, budzącą zdziwienie wielu kierowców. Otóż POW jest piekielnie... głośna i nierówna. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie jest prosta.
Południowa Obwodnica Warszawy ma betonową nawierzchnię
Już 6 lat temu, kiedy projektowano POW, zdecydowano się na wybór betonowej nawierzchni. To wzbudziło powszechne zdziwienie i irytację. Otóż beton - jako nawierzchnia - jest złym wyborem. Nie dość, że podniósł koszt budowy drogi o około 20%, to jeszcze generuje ogromny hałas. A to tylko nie wszystko, gdyż lista wad jest znacznie dłuższa.
Największą z nich jest to, że beton często jest nierówny. Położenie idealnie gładkiej warstwy jest niemal niemożliwe, co owocuje nieprzyjemnymi wibracjami i obniżoną stabilnością jazdy. Taki sam efekt mamy na drodze S8, gdzie pomiędzy Rawą Mazowiecką a Piotrkowem Trybunalskim wylano właśnie beton.
Już 6 lat temu Gazeta Wyborcza zaalarmowała, że wybór betonu budzi wiele niepewności. Popierano to opinią profesora Dariusza Sybilskiego z Instytutu Budowy Dróg i Mostów. O ile odcinek od ulicy Przyczółkowej do Wawra nie jest tak gęsto obudowany osiedlami, o tyle ursynowski fragment Południowej Obwodnicy Warszawy niemal ociera się o szereg budynków mieszkalnych. Wysokie ekrany akustyczne nie rozwiążą problemu całkowicie, co budzi niepokój wielu mieszkańców okolicznych zabudowań.
Południowa Obwodnica Warszawy - skąd więc decyzja o wyborze betonu?
GDDKiA kierowało się tutaj trwałością. Beton może i jest mniej równy oraz głośniejszy, ale także znacznie lepiej znosi ciężką eksploatację. Południowa Obwodnica Warszawy przyjmie duży ruch, w tym miliony ciężarówek. Asfalt dużo łatwiej ulegałby zniszczeniu, co powodowałoby tworzenie się kolei.
Niestety, obietnice GDDKiA dotyczące nowych technologii betonu, dzięki którym jest on cichszy, okazały się być bez pokrycia.
Do ukończenia obwodnicy jeszcze kawał drogi
Południowa Obwodnica Warszawy ułatwi komunikację, ale do pełni szczęścia zabraknie jeszcze wschodniej nitki tej trasy. Ten ma ciągnąć się od węzła POW i trasy S17 oraz autostrady A2 aż do Ząbek, gdzie zostanie połączony z trasą S8.