Renault zwija carsharing Zity i gamę Mobilize. Mikromobilność zwyczajnie się nie opłaca

Renault widziało ogromny potencjał w gamie Mobilize i w tak zwanej mikromobilności. Teraz jednak wiemy już, że taki scenariusz nie ma racji bytu. Francuzi "zwijają biznes".

Gama Mobilize miała być nową twarzą Renault. Francuski koncern chciał stworzyć całą ofertę pojazdów i usług, które ułatwiłyby poruszanie się, nie tylko po miastach. W ramach tej organizacji stworzono własny carsharing (z nietypowym modelem Mobilize Limo, zbudowanym na bazie chińskiego sedana), a także opracowano następcę Renault Twizy.

Jak się jednak okazuje ta strategia nie ma racji bytu. To dosłowne "przepalanie pieniędzy", bez realnego zwrotu.

Mobilize i Renault - czas na duże zmiany. Francuzi zamykają carsharing Zity

Projekt Zity od początku funkcjonował jako miejska usługa carsharingowa, jednak z czasem ujawniły się ograniczenia tego modelu. Renault, analizując dane operacyjne, uznało, że skala działalności nie pozwala na stabilne finansowanie floty ani infrastruktury.

Francuzi zamknęli usługę Zity w Mediolanie, i wygaszają operacje w Madrycie. Zarząd koncernu zauważył, że popyt nie rośnie w tempie umożliwiającym obniżenie kosztów - a tym samym brakuje efektu skali.

Ponadto Zity nie stworzyło trwałego powiązania z podstawową ofertą sprzedaży samochodów Renault. W rezultacie Renault potraktowało Zity jako projekt, która nie spełniła kryteriów operacyjnych ani strategicznych, mimo że koncepcja odpowiadała wcześniejszym trendom miejskim.

Mobilize także zawiodło

Mobilize Beyond Automotive powstało jako niezależny inkubator innowacji. Renault chciało rozwijać nowe źródła przychodów poza klasyczną sprzedażą samochodów. Jednocześnie zarząd zakładał, że do 2030 roku ta działalność wygeneruje nawet 20 procent obrotów Grupy.

Projekty rozwijane w ramach Mobilize nie osiągnęły oczekiwanej powtarzalności ani rentowności. Francuski koncern zdecydował o likwidacji tej jednostki w dotychczasowej formie. Zamiast utrzymywać odrębną "dzialalność", koncern przeniósł kluczowe kompetencje do struktur Renault.

Obszar ładowania pojazdów elektrycznych trafił pod bezpośredni nadzór Fabrice’a Cambolive’a, natomiast zespoły projektowe włączono w istniejące stuktury w firmie. Równolegle Renault wstrzymało produkcję mikropojazdów Duo oraz Bento Cargo. Jak się okazało popyt był tutaj znikomy. Restrukturyzacja w firmie objęła około 80 etatów.

Renault chce zoptymalizować koszty

Decyzje dotyczące Zity i Mobilize wpisują się w szerszy obraz wyzwań, z którymi mierzy się grupa Renault. Koncern działa pod rosnącą presją kosztową - inwestycje w elektromobilność wymagają ogromnych nakładów finansowych, a marże w usługach związanych z mikromobilnością pozostają niskie.

Renault Mobilize

Jednocześnie rynek nie potwierdził, że car-sharing i właśnie wspomniana mikromobilność mogą szybko przekształcić się w masowe, stabilne biznesy. Renault ograniczyło plany infrastrukturalne Mobilize Fast Charge, rezygnując z celu budowy 650 stacji do 2028 roku.

Zamiast tego firma skupiła się na ponad 60 działających lokalizacjach we Francji oraz na planie osiągnięcia 100 punktów do 2026 roku, a także na wybranych projektach we Włoszech realizowanych z FreeToX.

Renault utrzymuje za to rozwój usług ładowania, takich jak Charge Pass, z którego korzysta około 90 tysięcy użytkowników i który zapewnia dostęp do ponad miliona punktów ładowania w Europie. Ważne są także rozwiązania V2G, które już działają we Francji.