Romb Renault ma już 95 lat. Jak zmieniało się logo tej marki?

Charakterystyczny romb Renault wyróżnia auta tej marki od 95 lat. Jak wcześniej wyglądał logotyp tej firmy i jak zmieniał się w kolejnych latach?

Wiecie, że Renault należy do najstarszych marek samochodowych? Wtedy też trzech braci założyło firmę, która po dziś dzień produkuje samochody osobowe i ciężarowe cieszące się naprawdę dobrą opinią. Każdy też kojarzy tego producenta z charakterystycznym rombem, nazywanym złośliwie przez niektórych "lewarkiem". Romb Renault ewoluował jednak przez lata, a do tego nie był pierwszym graficznym symbolem tej marki.

Zacznijmy od klasyki - logo Renault z 1900/1901 roku

Choć marka auta produkowała tak naprawdę od 1898 roku, to jednak dopiero dwa (lub trzy) lata później pojawił się pierwszy oficjalny logotyp. Bardzo klasyczny w swojej formie tworzył elegancką tarczę z pisanymi literami R. Logotyp ten wykorzystywano jedynie na oficjalnych dokumentach - co ciekawe nie pojawiał się na samochodach.

W 1906 roku Renault postanowiło zaprezentować w logotypie swój samochód, który wygrał francuskie Grand Prix organizowane przez Automobile Club de France. Znak ten stosowano na kilku modelach, choć nie była to norma.

W 1919 roku, ze względu na udział w zwycięstwie podczas I Wojny Światowej (dzięki czołgom FT-17), Renault wprowadziło logotyp z tymże pojazdem wojskowym.

Dopiero w 1923 roku "pełnoprawne" logo trafiło na samochody

Ówczesne auta Renault wyróżniały się bardzo charakterystycznym frontem, nazywanym powszechnie "aligatorem", ze względu na kształt i gładką powierzchnie. Ze względu na pojawiające się na rynku auta konkurencji, Louis Renault postanowił przyozdobić swoje pojazdy oficjalnym logotypem.

Początkowo był to okrąg, w który wpisano napis Renault. Jego obecność miała też zastosowanie praktyczne. Zgodnie z ówczesnymi regulacjami we Francji klakson musiał być zamontowany centralnie z przodu. Za logotypem ulokowano więc otwór, dzięki któremu dźwięk był lepiej słyszalny.

Romb Renault zadebiutował w 1925 roku

Taki kształt wybrano z dwóch powodów. Po pierwsze lepiej pasował do frontu samochodu, a po drugie prezentował się znacznie nowocześniej. Pierwszym autem z takim logotypem było Renault 40-CV Type NM. Później romb Renault gościł tylko na autach z rodziny Stella, czyli luksusowych i sportowych modelach dla najbardziej wymagających klientów.

romb Renault

Wtedy też Renault wprowadziło swoje unikalne hasło, które promowało markę: "Renault, The Automobile of France". Wszystko to sprawiło, że samochody (już z rombem) chętnie wybierane były przez nabywców w tym kraju.

W latach 30. logotyp zaczął być używany na większej liczbie aut, a przy okazji nieco zmieniał swoją formę. Inna faktura czy lekko zmodyfikowane wypełnienie pojawiało się w zależności od danego rocznika.

W 1946 roku markę znacjonalizowano. Romb Renault jednak przetrwał

Charakterystyczne logo bardzo mocno wpisało się w kulturę motoryzacyjną kraju. Z tego powodu znacjonalizowane Renault, działające już pod nazwą Régie Nationale des Usines Renault, zachowało romb i rozwijało jego formę graficzną. Wówczas też wprowadzono kolor żółty, który wypełniał wnętrze logotypu. Początkowo taki zestaw stosowano wyłącznie w dokumentach firmowych, jednak później kolor żółty zagościł też na samochodach.

Od 1959 roku, kiedy to na rynek trafiło Renault 4, logotyp został nieco uproszczony i delikatnie zwężony. Zrezygnowano z malowania środkowej części na żółto, choć oficjalnie kolor ten wciąż był tam umieszczany - choć ponownie tylko na dokumentach firmowych.

romb Renault

Rewolucja nastąpiła w 1972 roku

Pod koniec lat 60. Renault wprowadziło politykę łączenia "sztuki z przemysłem". Miało to na celu wypromowanie atrakcyjnych linii nadwozia oraz ciekawych elementów wnętrza, które wyróżniałyby markę. Bazując na tej strategii do pracy zatrudniono Victora Vasareliego, znanego grafika węgierskiego pochodzenia. Ten uznawany za jednego z najwybitniejszych artystów grafiki abstrakcyjnej oraz prekursora nurtu "op art" wraz z synem stworzył propozycję logo, które bazowało na równoległych liniach w odwróconej koncepcji.

Nowy diament zadebiutował w 1972 roku na Renault 5 i szybko stał się wyróżnikiem wszystkich aut marki. Forma ta przetrwała do dziś. W 1992 roku po raz pierwszy ją odświeżono, dodając modny wówczas efekt 3D. Kolejny restyling odbył się w 2004 roku i 2007 roku. Efektem tych prac jest symbol, który cały czas gości na grillach najnowszych Renault.