Samochodowiec BYD Shenzen już wypłynął. Jest największym na świecie krokiem do samowystarczalności producenta
Samochodowiec BYD Shenzen to największy statek typu "ro-ro" na świecie. Chiński gigant może jednorazowo przewieźć blisko 10 000 samochodów.
Jeśli chce się być największym producentem na świecie, trzeba zapewnić sobie samowystarczalność. Chiński koncern BYD wie o tym dobrze. Dlatego od dłuższego czasu stara się , aby wszystkie sznurki do zarządzania swoim biznesem trzymać w swoich rękach. Od własnych kopalni litu, przez baterie swojej produkcji, aż po bardzo ważną gałąź, czyli transport. Firma intensywnie rozwija flotę własnych statków typu „ro-ro”, rozwożących samochody niezależnie od pośredników i "firm trzecich". Najnowszy samochodowiec BYD, czyli BYD Shenzen, jest największą tego typu jednostką na świecie.
Samochodowiec BYD Shenzen ma pojemność 9200 samochodów
Statek został zwodowany już w styczniu, ale teraz wypłynął w swój dziewiczy rejs, do Brazylii. Na pokładzie ma 7 000 samochodów, ale nie jest to jego maksymalna pojemność.
Potężna jednostka ma 219 metrów długości, 37,7 metra szerokości i zanurzenie 9 metrów. Jego maksymalna prędkość wynosi 18,5 węzła (34,3 km/h). Na jego pokładzie może się zmieścić 9 200 samochodów. To (póki co) miesięczna sprzedaż koncernu w kilku europejskich krajach.
Samochodowiec BYD jest przy tym zasilany „dwupaliwowo”. Może korzystać zarówno z tradycyjnego paliwa dla statków, jak również być zasilany płynnym gazem (LNG), a więc nieco bardziej ekologicznym i przyjaznym środowisku. Do tego jest pierwszym statkiem firmy, który korzysta ze stacjonarnych banków energii opartych na bateriach BYD. Prawdopodobnie wspierają silniki manewrowe statku i pozwalają na bezemisyjne przybijanie do portów.
Statek typu „Ro-Ro”, czyli Roll On/Roll Off to rodzaj samochodowca, który pozwala na szybki załadunek i rozładunek samochodów w porcie. To dość kluczowa jednostka dla producenta, który ma globalne aspiracje.
Jak wspomnieliśmy, samochodowiec BYD Shenzen to czwarty ze statków chińskiego koncernu. W zeszłym roku do Europy trafił BYD Explorer, a pod koniec zeszłego roku na oceany wypłynęły kolejne dwa - BYD Changzhou oraz Hefei. Oba są w stanie przewieźć ok. 7000 samochodów.
Do 2026 roku firma planuje mieć flotę złożoną z ośmiu takich nowoczesnych statków.
To tylko część planu ekspansji. W samej Europie firma planuje dwie fabryki o bardzo wysokiej wydajności.