Silniki spalinowe mają długą przyszłość. Toyota, Subaru i Mazda już o to zadbają
Silniki spalinowe nigdzie się nie wybierają. Toyota, Subaru i Mazda dadzą im drugą młodość. Plany są ambitne.
Toyota, Subaru i Mazda ogłosiły wspólne działania w zakresie rozwoju nowych silników spalinowych. Celem inicjatywy jest stworzenie jednostek napędowych kompatybilnych z paliwami syntetycznymi, biopaliwami oraz wodorem. Japońscy producenci twierdzą, że w ten sposób silniki spalinowe będą mogły współgrać z globalnymi celami klimatycznymi.
Silniki spalinowe pozostają w grze. Pomogą w tym paliwa syntetyczne
Współpraca obejmuje opracowanie bardziej kompaktowych jednostek, które zwiększą efektywność przestrzeni w pojazdach. Mniejsze silniki poprawią również aerodynamikę, co przełoży się na niższe zużycie paliwa. Każda z firm zachowa jednak swoją tożsamość technologiczną. Mazda nadal rozwija silniki rotacyjne (i nie tylko), Subaru koncentruje się na silnikach bokser, a Toyota pracuje nad trzema nowymi jednostkami rzędowymi.
Nowe silniki są zoptymalizowane do pracy z układami hybrydowymi. Zastosowanie silników elektrycznych i baterii ma zwiększyć efektywność napędu oraz ograniczyć emisje. Partnerzy planują również testować te jednostki z alternatywnymi paliwami w realnych warunkach drogowych.
Szczególną rolę w tym projekcie odgrywają paliwa syntetyczne. Są one postrzegane jako klucz do osiągnięcia neutralności węglowej bez całkowitej rezygnacji z silników spalinowych.
Czym są paliwa syntetyczne?
Paliwa syntetyczne, znane również jako e-paliwa, powstają w wyniku połączenia wodoru z dwutlenkiem węgla. Wodór produkuje się przez elektrolizę wody z użyciem energii odnawialnej.
Dwutlenek węgla pochodzi z atmosfery lub z przemysłowych źródeł wychwytu CO2. Następnie, w procesie chemicznym, łączy się te składniki, tworząc paliwa ciekłe, takie jak syntetyczna benzyna lub olej napędowy. Podczas spalania takich paliw wydziela się CO2, ale jego ilość odpowiada temu, co wcześniej pochłonięto z atmosfery. Dzięki temu bilans emisji pozostaje zerowy.
Pierwsza japońska demonstracyjna fabryka produkująca syntetyczną benzynę już działa. Uruchomiła ją firma ENEOS Corporation. Zakład wytwarza około 160 litrów paliwa dziennie. Jego debiut zaplanowano na Expo 2025 w Osace, gdzie pojazdy Toyoty, Mazdy i Subaru przewiozą gości z użyciem właśnie tego paliwa.
Wspólna inicjatywa trzech producentów pokazuje, że silniki spalinowe nie muszą odchodzić do przeszłości. Dzięki nowym technologiom mogą funkcjonować w sposób bardziej zrównoważony i zgodny z wymaganiami ekologicznymi.