Volvo ma nowy krój pisma w swoich samochodach. Ma być bezpieczny i czytelny

W samochodach szwedzkiej marki powita Was nowy krój pisma: Volvo Centrum. Ma być przede wszystkim bezpieczny.

  • Volvo opracowało nowy krój pisma
  • To podstawa nowych modeli marki
  • Postawiono na czytelność i bezpieczeństwo

Wszyscy doskonale wiemy, że Volvo na pierwszym miejscu stawia bezpieczeństwo. Tym razem szwedzka firma skupia się na czytelności ekranów w samochodach i wprowadza zupełnie nowy krój pisma, nazwany Volvo Centrum.

Nowy font powstał we współpracy ze studiem Dalton Maag, a jego nazwa nawiązuje do 100. rocznicy marki, która przypadnie w 2027 roku. Pierwszym modelem, w którym zadebiutuje nowe rozwiązanie, będzie EX60, które poznamy już w styczniu .

Volvo Centrum stawia na czytelność

Celem stworzenia kroju pisma Volvo Centum jest zwiększenie przejrzystości informacji wyświetlanych podczas jazdy. Producent ogranicza graficzny „szum” i chce, aby wzrok kierowcy szybciej wychwytywał najważniejszy tekst.

Volvo Centrum font

Według szwedzkiej marki nowy font ma „wpływać bezpośrednio na ruchy oczu”, co pozwoli skrócić czas spoglądania na ekran. Przedstawiciele Dalton Maag wyjaśniają, że forma, waga i proporcje liter zostały zaprojektowane tak, aby zwiększyć szybkość czytania i poprawić zrozumienie komunikatów.

Volvo Centrum font

Chodzi o to, abyśmy szybciej rozpoznawali informacje na ekranie

Badanie AAA pokazuje, że kierowcy patrzą na ekran centralny od 18 do 40 sekund (w czasie jazdy). Czas uzależniony jest w dużej mierze od wieku. Przy prędkości około 40 km/h samochód w 40 sekund pokonuje dystans niemal pięciu boisk futbolowych. Krótszy czas potrzebny na odczytanie komunikatu może więc realnie skrócić okres odrywania wzroku od drogi.

Problem w tym, że cały czas mówimy o ekranach, a kolejne marki przypominają sobie na nowo o przyciskach

Na rynku widać trend powrotu do fizycznych przycisków, które Volvo niemal całkowicie wyeliminowało. Hyundai, Porsche i Volkswagen przywracają bardziej tradycyjne elementy sterujące w odpowiedzi na oczekiwania klientów. Jednocześnie badania wskazują na większe ryzyko wypadku w wyniku odwrócenia uwagi przy obsłudze ekranu. Volvo pozostaje jednak przy rozwiązaniach opartych na ekranach i dalej ukrywa wiele funkcji w interfejsie multimedialnym, co obserwujemy w EX30 i zobaczymy także w nowym EX60.

Na szczęście Szwedzi przypomnieli sobie o rozsądnych rozwiązaniach

W październiku Volvo przyznało, że najprawdopodobniej wycofa się z systemu otwierania samochodu kartą/pastylką i wróci do klasycznego kluczyka. Szwedzi wskazują, że uproszczenie interakcji ma wspierać wygodę użytkowników i ograniczać rozpraszanie podczas codziennej obsługi auta.