Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Da się to zrobić w Skodzie, choć nie tak, jak nam się wydaje. Z moich obserwacji wynika, że z im lepszego samochodu pod hotelem de Paris wysiada kobieta, tym bardziej wystające ma usta, biust i pupę...

Octavia doskonale tu pasuje - siedząc w kabinie i jadąc w trybie sport za Porsche 911 Turbo S Cabriolet miałem wrażenie, że brzmię prawie identycznie, a na pewno równie donośnie. Prawda jest jednak okrutna, ponieważ Octa kobietą jest, jak tamte, i również lubi udawać. Głośnikiem w desce rozdzielczej...

Problem z tym głośnikiem jest jednak taki, że sama deska - która jest poskładana bardzo dobrze i nie można mieć do niej zbyt wielu zarzutów - pod wpływem donośnych dźwięków emitowanych przez głośnik na niskich i średnich obrotach po prostu trzeszczy, co w zwykłej Octavii oraz w RS w innych trybach jazdy po prostu się nie zdarza.

I to jest przykre - podobnie, jak widok głupkowato wydętych warg bogatych kobiet, które gdzieś zatraciły umiar w modyfikacjach ciała. Ale jeśli o tym nie wiesz - będziesz myślał, że ten głośny dźwięk jednostki napędowej gromadzi wokół RS-ki sporą widownię, bo ludzie się tym samochodem po prostu interesują.

A, że - w przeciwieństwie do nowego Mercedesa klasy S, który robi w Monako za podstawowej klasy taksówkę, czy wręcz pospolitego tutaj Bentleya Continentala - Skoda nie jest tak częstym widokiem, za odjazdową wersją RS w czerwonym lakierze i na 20-calowych felgach o trudnym do przeoczenia wzorze najbogatsi tego świata przemieszani z chcącymi poczuć klimat życia w luksusie turystami będą wykręcać szyje. Całe szczęście, że to liftback, a nie kombi - takich nadwozi nie uznaje się tutaj za właściwe.

Jak tam można, to w Polsce też. Octavia RS jest dobra do szpanu, chociaż to Skoda. Potwierdziwszy tezę, z którą tu przyjechałem, mogliśmy wracać do naszego miejsca pobytu we Francji. Z tego całego gazowania na dwójce i ganiania za supersamochodami zupełnie zapomniałem jednak o tankowaniu. I wtedy prognozowany zasięg wskazał zero...

No to szukamy stacji - Columbus (topowa nawigacja) sam proponuje wyszukanie najbliższej stacji benzynowej, więc grzecznie zgadzam się i podążam za wskazówkami. Najbliższy Total - nie istnieje. Shell - nieczynny przynajmniej od kilku miesięcy. Następny w kolejce był Agip. Wszystko fajnie, tylko że to była stacja dla jachtów... A stres, że zatrzymamy się na drodze, był coraz większy.

Wreszcie zadecydowałem o powrocie do francusko-włoskiej granicy, oddalonej o 13 kilometrów, gdzie tankowaliśmy po raz ostatni - stacja była pewna, bo całodobowa. Wykorzystałem wszystkie patenty na jazdę o kropelce, jakie znam, no i udało się. Octavia ma bardzo dużą rezerwę paliwa, a zerowy zasięg pozwala przy delikatnym traktowaniu gazu na przejechanie przynajmniej 20 kilometrów. Jakby ktoś pytał...

Samo księstwo Monako to marzenie. Cudowne miejsce przesiąknięte miłością do motorsportu, w którym po wielu tysiącach wirtualnych kilometrów na torze legendarnego GP Monako, mogłem wreszcie spełnić swoje wielkie marzenie i przejechać się tam w rzeczywistości. Jestem teraz szczęśliwszym człowiekiem, a Was namawiam na wycieczkę - warto! Widzieliście nasze zdjęcia supersamochodów?

Przed naszą długodystansową Octavią jeszcze kilka przystanków. Będzie... Bardzo gorąco!

Dane techniczne

NAZWA Skoda Octavia RS 2.0 TSI
SILNIK benzynowy, turbo, R4, 16 zaw.
TYP ZASILANIA PALIWEM wtrysk pośredni/bezpośredni
POJEMNOŚĆ 1984
MOC MAKSYMALNA 220 KM (162 KW) przy 4500-6200 obr./min.
MAKS. MOMENT OBROTOWY 350 Nm przy 1500-4400 obr./min.
SKRZYNIA BIEGÓW manualna, 6-biegowa
NAPĘD przedni
ZAWIESZENIE PRZÓD kolumny MacPhersona
ZAWIESZENIE TYŁ wielowahaczowe
HAMULCE tarczowe went./tarczowe
OPONY 225/35 ZR19
BAGAŻNIK 590/1580
ZBIORNIK PALIWA 50
TYP NADWOZIA liftback
LICZBA DRZWI / MIEJSC 5/5
WYMIARY (DŁ./SZER./WYS.) 4659/1814/1461
ROZSTAW OSI 2686
MASA WŁASNA / ŁADOWNOŚĆ 1350/542
MASA PRZYCZEPY / Z HAMULCEM 710/1600
ZUŻYCIE PALIWA 7,7/5,3/6,2
EMISJA CO2 142
PRZYSPIESZENIE 0-100 km/h 6,8
PRZĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 248
GWARANCJA MECHANICZNA 2 lata
GW. PERFORACYJNA / NA LAKIER 12 lat/3 lata
OKRESY MIĘDZYPRZEGLĄDOWE co 30 tys. km lub co 2 lata
CENA WERSJI PODSTAWOWEJ 1.2 TSI 85 KM Active: 59 500
CENA WERSJI TESTOWEJ 112 200
CENA EGZ. TESTOWANEGO 132 600