Skyactiv-Z, czyli Mazda ujawnia swoją przyszłość. To będzie kluczowa jednostka

Japoński alfabet wchodzi w nowe rewiry. Mazda zapowiada silnik Skyactiv-Z, który połączy dotychczas stosowane rozwiązania z nowymi pomysłami. Dla marki ma to być rewolucja.

  • Mazda pracuje nad nową rodziną silników spalinowych - Skyactiv-Z
  • Ten silnik zastąpi jednostki Skyactiv-G i Skyactiv-X
  • Co ciekawe będzie bazować na doświadczeniu pozyskanym przy ich budowie, ale nie jest to rozwinięcie tej ostatniej konstrukcji
  • Premiera zaplanowana jest na rok 2027

Japończycy serwują nam dużo ciekawych nowości. Nie dość, że pochwalili się zapowiedzią sportowego auta z silnikiem Wankla, to jeszcze pracują nad nową rodziną silników spalinowych. Mazda szykuje silnik Skyactiv-Z. Będzie to całkowicie nowa konstrukcja, która z dotychczasowymi, oznaczonymi literami G i X, nie będzie miała nic wspólnego.

Nie oznacza to jednak, że producent z Hiroszimy nie skorzysta z cennego doświadczenia. Wręcz przeciwnie - to właśnie ono pozwoli zbudować ten silnik.

Mazda Skyactiv-Z. Co wiemy o tym silniku?

Na dobrą sprawę niewiele - przynajmniej na tę chwilę. Wiadomo jedynie, że ta japońska marka nie będzie rozwijała konstrukcji z literą X w nazwie. Rodzina "Z" to opracowana od zera rodzina silników, stworzona z myślą o ekologii i osiągach.

Mazda Skyactiv-Z

Wszystko wskazuje na to, że dalej będzie tutaj królować system SPCCI, czyli system samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowany świecą. Dzięki temu zużycie paliwa będzie niższe, a czystość spalin znacznie wyższa. Prawdopodobnie ma tu być też stosowany idealny stosunek powietrza do paliwa, co też wpłynie na mniejszą produkcję szkodliwych substancji i CO2.

Rodzina Skyactiv-Z ma opierać się na silnikach czterocylindrowych. Japończycy wykorzystają jednak część rozwiązań przygotowywanych dla tego silnika w jednostkach sześciocylindrowych, tak aby te zostały z nami dłużej na rynku.

Czterocylindrowa jednostka nowej generacji najpierw trafi na rynek w Europie i w USA. Ma spełniać wymagania normy EURO 7 i EPA poziomu czwartego. Tym samym zakładamy, że kolejna generacja Mazdy 3 i Mazdy MX-5 może skorzystać z tego silnika.

Na premierę trzeba jednak chwilę poczekać

Dokładnie to do 2027 roku. Wtedy na drogi wyjadą pierwsze auta, w których pod maską pojawi się plakietka Mazda Skyactiv-Z. Pewne jest jednak to, że Japończycy już wcześniej pochwalą się prototypami tego przełomowego silnika.