Subaru BRZ ściga się na syntetycznym paliwie. To może być przyszłość motoryzacji

Syntetyczne paliwo zapewniające neutralność węglową i umożliwiające stosowanie klasycznych jednostek napędowych. Oto przyszłość motoryzacji? Subaru BRZ zostało wyposażone w specjalne modyfikacje i będzie brało udział w wyścigach, korzystając właśnie z nowych technologii paliwowych.

Być może wieszczenie końca silników spalinowych jest przedwczesne. Coraz większa liczba marek skupia się na paliwach syntetycznych, które mogą być naprawdę ciekawą alternatywą. Dlaczego? Zapewniają przede wszystkim neutralność węglową i są "czyste". Do tego ich stosowanie wymusza jedynie nieznaczne modyfikacje silników spalinowych. Do grona aut, które stają stają się platformą testową, dołącza teraz Subaru BRZ.

Subaru BRZ 2023 paliwo syntetyczne

Odpowiednio przebudowane auto wystartuje w serii Super Taikyu Series 2022, czyli w popularnej japońskiej serii wyścigowej.

Subaru BRZ CNF Concept - syntetyczne paliwo to klucz do sukcesu

Muszę tutaj przypomnieć, że Subaru nie jest jedyną marką, która w Super Taikyu wystawia eksperymentalny samochód. W tej samej serii startuje Toyota Corolla, którą wyposażono w silnik z modelu GR Yaris. Tam "paliwem" jest wodór, który to według Toyoty może być fantastyczną alternatywą dla klasycznych paliw.

Subaru BRZ wykorzystuje nieco inne rozwiązanie, równie ciekawe i intrygujące. Syntetyczne paliwa wylądowały pod lupą wielu znanych marek, z Porsche na czele. Do tego już teraz na rynek wjeżdża paliwo HVO, czyli olej napędowy tworzony z resztek spożywczych, znacznie czystszy od klasycznego produktu z ropy naftowej.

Takie paliwa będą faktyczną alternatywą?

Jest to bardzo możliwe. Elektryfikacja postępuje bardzo szybko, ale regularnie napotyka wiele przeciwności i trudności. Jednocześnie uniezależnienie się od ropy naftowej, zwłaszcza rosyjskiej, jest jak najbardziej wskazane.

Problemem paliw syntetycznych jest póki co sposób i koszt produkcji. Technologie są jednak rozwijane, co zwiastuje konsekwentną poprawę w tej kwestii. Subaru BRZ, które wystartuje w Super Taikyu Series, przygotowała firma Team SDA Engineering. Ich paliwo powstaje z dwutlenku węgla, wodoru i ze specjalnej biomasy.

Subaru BRZ 2023 paliwo syntetyczne

Obecnie produkt ten nie jest jeszcze idealnie "zeroemisyjny", aczkolwiek neutralność węglowa jest tutaj według zespołu na wyciągnięcie ręki. Już teraz jednak emisja CO2 i wielu innych szkodliwych substancji jest o ponad 90% niższa, niż w przypadku klasycznych jednostek spalinowych, zasilanych benzyną lub olejem napędowym.

Subaru BRZ należące do Team SDA Engineering przejeździ w Super Taikyu Series cały sezon. Zebrane dane pozwolą na dalszy rozwój technologii i w efekcie łatwiejsze wprowadzenie takiego paliwa na rynek. Co ciekawe stosowane w tym aucie rozwiązanie już teraz spełnia wymagania stawiane wobec paliw sprzedawanych na japońskim rynku.