Subaru uznało, że nazwa STI zasługuje na powrót. Jest elektryk, jest i klasyczny bokser

Subaru odkurza litery STI, ale niestety nie jest to powrót, na który liczyliście. Tylko jeden model ma szansę na produkcję.

  • Subaru prezentuje dwa modele z rodziny STI
  • Jeden z nich jest spalinowy
  • Jeden też ma szansę trafić na rynek

Czasy, gdy Subaru z literami STI królowało w rajdach, są już dawno za nami. Japończycy skupili się na SUV-ach i crossoverach, a ostatnio rozwijają także gamę elektryków. Na szczęście przyszedł czas na chwilę refleksji i na powrót do korzeni. Dwa prototypowe modele, które zadebiutowały w Tokio, są zapowiedzią sportowych modeli marki. Realnie jednak tylko jeden trafi na rynek.

Zacznijmy od elektrycznego Subaru z literami STI. To zapowiedź nowego modelu

Ten projekt ma wyznaczać kierunek rozwoju sportowych modeli marki. Według marki zaprezentowany prototyp zapowiada nową generację samochodów i może stać się elektrycznym następcą modelu Levorg. Postawiono tutaj na nadwozie typu "shooting brake", łączące funkcjonalność z charakterem sportowego kombi.

Kluczowa jest architektura modelu Performance STI-E

Całą platformę zaprojektowano z myślą o montażu akumulatora trakcyjnego, co pozwala na obniżenie środka ciężkości. Subaru zastosowało silniki elektryczne na obu osiach, dzięki czemu pojazd zyskuje układ stałego napędu na cztery koła. Całość uzupełnia sportowe zawieszenie, które według zapowiedzi ma zapewniać pełną kontrolę nad charakterystyką jazdy oraz reagować na zachowanie auta w czasie rzeczywistym.

Subaru STI 2025

Całą kabinę skierowano "na kierowcę" i skoncentrowane kluczowe funkcje na osi wzorku. Subaru podkreśla, że przestrzeń wewnętrzna ma oferować komfort przy jednoczesnym zachowaniu sportowego charakteru. Zapowiadane systemy elektroniczne mają tworzyć interfejs umożliwiający pełną personalizację ustawień pojazdu oraz integrację z ekosystemem cyfrowym marki.

Tym, co jednak bardziej nas interesuje, jest Subaru Performance-B STI Concept

Drugim modelem debiutującym w Tokio jest Performance-B STI. Ten samochód reprezentuje kierunek rozwoju napędów spalinowych w ramach portfolio sportowych modeli marki. Konstrukcja opiera się na Imprezie/Crosstreku, natomiast została rozbudowana o elementy charakterystyczne dla dotychczasowych modeli STI, co ma podkreślać potencjał tego modelu.

Tak, jest bokser, jest też napęd S-AWD

Pod maską znajduje się silnik typu bokser, który stanowi podstawę sportowych konstrukcji Subaru. Napęd wykorzystuje system Subaru Symmetrical All-Wheel Drive, czyli rozwiązanie zapewniające stałe rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy osie. Producent nie ujawnia danych technicznych, jednak podkreśla, że pojazd ma rozszerzać ofertę modeli STI w segmencie samochodów spalinowych.

Elementy konstrukcyjne nadwozia, w tym poszerzenia błotników z wlotami powietrza, wlot na masce oraz rozbudowany dyfuzor, zaprojektowano w celu poprawy przepływu powietrza i przygotowania pojazdu do potencjalnego wykorzystania w motorsporcie.

Japończycy nie chwalą się jednak żadnymi planami dotyczącymi produkcji. Wszystko wskazuje jednak na to, że produkcja może ruszyć w ściśle limitowanej liczbie egzemplarzy, dostępnych wyłącznie na rodzimym rynku marki.