To jest nowy Peugeot 208, tak jakby. Francuska marka zmieni wizerunek

Na horyzoncie pojawił się nowy Peugeot 208. Zapowie go prototypowy model Polygon, który jest pełen dziwnych i nieoczywistych rozwiązań...

  • Nowy Peugeot 208 zyska całkowicie nową koncepcję wizualną
  • Francuska marka postawi tutaj także na nową koncepcję wnętrza
  • Trzecia generacja 208-ki wykorzysta architekturę STLA Small

Francuzi zawsze muszą robić wszystko "po swojemu", nawet gdy takie podejście budzi wiele kontrowersji. Nie inaczej jest w tym przypadku. Peugeot 208 niebawem zyska całkowicie nowe wcielenie. Nim jednak na drogi wyjedzie produkcyjna wersja, poznamy prototypowy model o nazwie Polygon. To zapowiedź zmian, które przejdzie nie tylko ten mały samochód, ale także cała marka.

W planach jest naprawdę solidna zmiana kierunku. Chodzi tutaj nie tylko o wygląd nadwozia, ale także o projekt wnętrza. Czego możemy spodziewać się po nowym 208, jak i po nadchodzących Peugeotach?

Peugeot Polygon, czyli 208 z przyszłości. Póki co futurystyczne, w produkcyjnej wersji z garścią retro-detali

208-ka zmieni się nie do poznania. Choć ten studyjny projekt wygląda niczym przeszklona bańka osadzona na nadwoziu, to pewne detale bryły nadwozia nowej 208-ki są już zauważalne. Przede wszystkim przednie światła, jak i sam pas przedni, zyskają całkowicie inną formę.

Tył będzie też dużo bardziej kanciasty. W tym miejscu widać także nadchodzące pokrewieństwo z kolejną generacją Corsy, także zaprezentowaną w formie prototypu. Podejście do projektu linii dachu zdaje się być dość podobne.

Największa rewolucja zajdzie jednak we wnętrzu, gdzie Peugeot wprowadzi "prostokątną" kierownicę. To nie jest żart - koncepcja o nazwie Hypersquare nawiązuje do prototypowego modelu z 2023 roku, a teraz ma być dodatkowo doszlifowana.

Peugeot 208 Polygon

W studyjnym samochodzie połączy się z układem kierowniczym steer-by-wire. Tego rozwiązania na pewno nie zobaczymy w produkcyjnej wersji, gdyż koszty byłyby absurdalnie wysokie. Niemniej to pokaz możliwości technologii, którą Stellantis ma już w swoim portfolio.

Platforma STLA Small przyniesie wiele zmian

Konstrukcja, na której powstał Fiat Grande Panda, czy nowy Citroen C3/e-C3, to płyta Smart Car Platform, którą faktycznie przez pewien czas błędnie nazywało się "STLA Small". Nowa wersja platformy z głównej rodziny konstrukcji Stellantis będzie dużo bardziej zaawansowana i skomplikowana. Dostosowano ją pod kątem budowy bardziej wymagających elektryków, o wysokiej wydajności.

Tu niestety pojawiają się niezbyt dobre wieści. Wszystko wskazuje na to, że kolejna generacja 208-ki wyjdzie na drogi wyłącznie w elektrycznym wydaniu. Francuzi jednak nie boją się o sprzedaż, gdyż obecne wcielenie, dostępne z jednostką spalinową, będzie oferowane równolegle.

Oficjalna premiera Peugeota Polygon odbędzie się za kilka dni, zaś w produkcyjnym wydaniu, jako nowe 208, wyjedzie na drogi mniej więcej za rok.