- autoGALERIA
- NOWOŚCI
- Ciekawostki
- Toyota ma już dość dostawania 20 kilogramów balastu. Japończycy mają odpowiedź na Ferrari
Toyota ma już dość dostawania 20 kilogramów balastu. Japończycy mają odpowiedź na Ferrari
Ostatnie dwa sezony w wyścigach długodystansowych nie są dobrym okresem dla tej marki. Toyota GR010 walczy z niekorzystnym współczynnikiem "Balance of Power" i często spada w dół stawki. Japończycy są jednak gotowi na zmiany - i na zaciętą walkę z Ferrari.
W tym sezonie WEC jedno jest pewne - słowo "Toyota" i "+20 kilogramów" to norma. BoP (Balance of Power) jest wyjątkowo niekorzystny dla japońskiego hipersamochodu. Na szczęście ta marka nigdy się nie poddaje i szykuje odpowiedź na Ferrari, które dominuje w stawce hypercarów. Toyota GR010 Hybrid zyska gruntowny pakiet zmian. Ba, być może zmieni nawet nazwę - na GR020.
Ten samochód ma stać się kluczową bronią zespołu. Cel? Walka o zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i w całym sezonie WEC 2026.
Toyota szykuje nowe wcielenie swojego hipersamochodu. Co się tutaj zmieni?
Najważniejsze zmiany w ewolucji GR010 Hybrid dotyczą aerodynamiki. Samochód otrzyma przeprojektowany przód z poziomymi reflektorami LED w stylu „hammerhead”, większe wloty powietrza oraz tylną listwę świetlną inspirowaną GR Yarisem. Zmieniono także tylny spoiler, aby poprawić docisk i stabilność przy dużych prędkościach.
Japończycy zapowiedzieli nową wersję auta podczas wyścigu 6 Hours of Fuji. Pierwsze testy w zmodernizowanej specyfikacji odbędą się już 8-9 października 2025 roku na torze Circuit Paul Ricard we Francji. Marka potwierdziła, że prace nad tym projektem rozpoczęto rok wcześniej, jednak wdrożenie przesunięto ze względu na zmiany w homologacji tunelu aerodynamicznego. To właśnie on może być kluczowy, gdyż przyniesie dokładniejsze dane, ułatwiające dopracowanie konstrukcji.
Pod względem układu napędowego, Toyota GR010 Hybrid (lub GR020, gdyż zmiana nazwy nie jest wykluczona) pozostaje zgodna z obowiązującymi regulacjami FIA WEC. Samochód bazuje na 3,5-litrowym silniku V6 twin-turbo współpracującym z przednim silnikiem elektrycznym. Łączna moc układu wynosi 680 KM, co jest górnym limitem określonym przez przepisy dla klasy Hypercar.
To dobry moment na zmiany. Toyota GR010 ma już swoje lata
Model GR010 Hybrid zadebiutował w 2021 roku, zastępując TS050 Hybrid. W latach 2018-2022 Toyota odniosła pięć kolejnych zwycięstw w Le Mans. Jej dominację przerwały trzy triumfy Ferrari w sezonach 2023-2025. Nowa specyfikacja ma być ostatnią dużą ewolucją, wykorzystującą dostępne „jokerowe” poprawki homologacyjne.
Japończycy muszą się zbroić, gdyż w kategorii LMH robi się ciasno. Topową klasę Toyota dzieli obecnie z Ferrari, Astonem Martinen i Peugeoten, natomiast w kategorii LMDh o najwyższe trofea walczą BMW, Porsche, Cadillac i Alpine. Sytuacja dodatkowo zaostrzy się od 2027 roku, gdy do stawki dołączą kolejne fabryczne zespoły: McLaren oraz Ford. Ten ostatni, jak się okazuje, opracuje finalnie własnego hypercara. Z kolei od przyszłego sezonu na torze zobaczymy też Genesisa.


