Toyota Supra MK4 mogła wyglądać zupełnie inaczej! Japończycy otworzyli amerykańskie archiwa
W 1973 roku Japończycy uruchomili amerykańskie studio projektowe CALTY, które dało światu wiele fantastycznych samochodów. Z okazji 50-lecia jego istnienia otwarto archiwa, w których znajdują się niepublikowane zdjęcia wielu projektów - a wśród nich jest Toyota Supra MK4 w zupełnie innym wydaniu!
CALTY powstało w 1973 roku jako pierwsze amerykańskie studio Toyoty. Japończycy uznali, że ten rynek wymaga innego podejścia - nieco bardziej przemyślanego i dopasowanego do lokalnego klienta. Jednocześnie CALTY stało się miejscem, w którym marka zaczęła mocno eksperymentować z wyglądem i koncepcją nowych samochodów. To właśnie tutaj powstały naprawdę unikalne projekty - w tym Toyota Supra MK4 w wydaniu, jakiego nigdy nie widzieliście. Co więcej, to właśnie w CALTY powstał prototyp Toyoty FT-1, która stała się nową Suprą.
Zacznijmy właśnie od niej, gdyż może być dużym zaskoczeniem. Toyota Supra MK4 z CALTY w niczym nie przypomina wersji produkcyjnej
Japońska marka, w typowy sposób dla wielu firm, przy tworzeniu nowej Supry zorganizowała konkurs na najlepszy projekt. Studia z Japonii i USA rywalizowały ze sobą, a zarząd marki miał postawić na najlepszą koncepcję.
Projekt CALTY ma w sobie dużo klimatu lat dziewięćdziesiątych. Charakterystyczna bryła nadwozia przywodzi nieco na myśl Mitsubishi FTO, a pas przedni przypomina Mazdę MX-6. Całość prezentuje się jednak bardzo zgrabnie i mogłaby świetnie wyglądać w produkcyjnym wydaniu.
Japończycy postawili jednak na znany nam projekt, który stał się legendą. Toyota Supra MK4 osiąga teraz kosmiczne ceny i jest jednym z najbardziej pożądanych samochodów na rynku wtórnym.
CALTY stworzyło więcej ciekawych i odlotowych projektów. Ogromne wrażenie robi Toyota MX-1 i MX-2
Tak, jak się okazje ta japońska marka także miała swój epizod z nazwami MX. MX-1 to nic innego jak sportowy samochód z silnikiem umiejscowionym centralnie. Otwierane do góry drzwi i pociągła oraz smukła linia nadwozia nawiązują do najciekawszych supersamochodów z tamtego okresu.
MX-2 idzie śladem poprzednika, ale stawia na jeszcze bardziej odlotową linię. Szkoda, że Japończycy nigdy nie dali szansy tym projektom i zakopali je na lata w archiwach.
Studio CALTY miało też stworzyć "unowocześnioną" wersję Land Cruisera FJ40
Nowe nadwozie było jednym z pomysłów na przedłużenie życia tego samochodu. Niestety, tutaj skończyło się jedynie na małej makiecie i na kilku rysunkach.
W CATLY opracowano też prototyp Sciona, w którym kierowca i pasażerowie stoją (serio), a także projekt przyczepy kempingowej, stworzonej z myślą o Toyotach z lat 70. Miejmy nadzieję, że Toyota kiedyś wyciągnie ze swoich szuflad jeszcze więcej tak ciekawych zdjęć nigdy nie zrealizowanych samochodów.