Wybierasz co chcesz: od wykończenia kieszeni, po maskownice głośników. Bentley rozszerza program Mulliner

Możesz złożyć samochód, który spełni wszystkie Twoje marzenia. Bentley rozszerza program Mulliner i otwiera drzwi do całkowicie nowych możliwości.

Wiecie, że Mulliner ma bardzo długą historię, a Bentley wcale nie jest marką, z którą ta firma była głównie związana?

To jeden z najstarszych brytyjskich producentów nadwozi - jego początki sięgają XVIII wieku. Początkowo działalność skupiła się wokół wynajmu powozów, jednak w 1897 roku Henry Jervis Mulliner przekształcił ją w przedsiębiorstwo specjalizujące się w budowie nadwozi. Firma szybko zdobyła renomę, a jednym z jej pierwszych klientów był sam Charles Rolls.

W 1909 roku większościowy pakiet udziałów przejął szkocki dystrybutor John Croall & Sons, a od lat 30. XX wieku Mulliner praktycznie w całości poświęcił się zabudowie nadwozi dla Rolls-Royce’ów i Bentleyów.

W 1959 roku Mulliner został przejęty przez Rolls-Royce’a, a dwa lata później połączony z inną firmą zajmującą się karosowaniem nadwozi, Park Ward, stał się marką Mulliner Park Ward. Dziś Mulliner pełni rolę działu personalizacji marki Bentley, odpowiadając za najbardziej ekskluzywne i unikalne projekty tej brytyjskiej marki.

Bentley Mulliner 2025

Jakim cudem to Bentley przejął nazwę Mulliner?

Tu oczywiście trzeba cofnąć się w czasie - do 1998 roku, kiedy to doszło do przeciwnej sytuacji. Wówczas motoryzacyjną dywizję Rolls-Royce'a sprzedawał jego ówczesny właściciel - Vickers. Pojedynek o zakup toczył się pomiędzy grupą Volkswagena a BMW. Volkswagen zaproponował znacznie wyższą kwotę i przejął prawa do fabryki, figurki Spirit of Ecstasy i do kształtu grilla.

Jednocześnie jednak prawo do używania nazwy Rolls-Royce, a także logo RR, posiadała firma Rolls-Royce Holdings, produkująca silniki lotnicze. To właśnie z nią BMW zawarło umowę, która dała im odpowiednie prawa.

Finalnie Volkswagen miał fabrykę, Bentleya, figurkę Spirit of Ecstasy i patentowany kształt grilla. W pakiecie była także nazwa Mulliner, należąca do własności intelektualnej grupy Vickers.

Koncern VAG nie miał jednak praw do nazwy, a BMW wówczas dostarczało silniki do samochodów Rolls-Royce'a i BMW. Finalnie doszło do porozumienia, w ramach którego BMW przejęło Rolls-Royce'a, gdyż Volkswagen i tak chciał skupić się na Bentleyu.

BMW musiało jedynie zbudować od zera nową fabrykę, która powstała w Goodwood, na ziemi należącej do księcia Richmond.

Wróćmy jednak do tego, co najważniejsze. Co oferuje teraz Mulliner i czym wyróżnia się Bentley?

Ta brytyjska marka z fabryką w Crewe stawia na nowy poziom indywidualizacji wyglądu zamawianych samochodów. Klienci zyskują szereg nowych opcji. Mogą nie tylko przebierać w dostępnych rodzajach dekorów, ale zyskują także całkowicie nowe możliwości. Na przykład można tutaj dowolnie wybierać wykończenie kieszeni w drzwiach. Ba, jest także kilka wzorów maskownic głośników - dostępnych wedle uznania.

Bentley Mulliner 2025

Nowość stanowią także dekory z kolorowego włókna węglowego, dostępnego w odcieniach Damson, Kingfisher Blue, Imperial Blue i Cumbrian Green.

Łącznie istnieje 46 miliardów kombinacji, które można "złożyć" w modelach Continental GT, Flying Spur i Bentayga. Skusilibyście się?