Nadchodzą czasy sedanów. Zeekr 007 może namieszać na rynku
Jeśli myśleliście, że Chińczycy już wypełnili niemal każdą niszę na rynku, to jesteście w błędzie. Zeekr 007 to nowy sedan kolejnej marki grupy Geely. Jest aerodynamiczny, efektowny wizualnie i bardzo oszczędny. Czy to idealny przepis na sukces?
Po latach bezdyskusyjnego prymu suvów na rynku przyszedł czas na zmiany. Wiele marek zaczyna zwracać się ku klasycznym nadwoziom, takim jak sedan, liftback lub hatchback. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - elektromobilność. Precyzując, chodzi o aerodynamikę. Tutaj te sprawdzone bryły biją na głowę duże samochody. Zeekr 007 wpisuje się więc w ten trend i zarazem dołącza do rywalizacji w segmencie, który stopniowo zaczyna się zagęszczać.
Co oferuje ten model i czego możemy się po nim spodziewać?
Zeekr 007. Za projekt nadwozia odpowiada znany stylista
Chińczycy dosłownie i w przenośni "idą po bandzie". Największe koncerny z tego kraju nie tylko stopniowo przejmują znane marki, ale także ściągają do siebie najlepszych inżynierów i stylistów.
Nie inaczej jest w tym przypadku. Marka Zeekr wyrosła w zasadzie na Lynk&Co, ale jest inaczej pozycjonowana i stawia na w pełni elektryczne samochody. Za design odpowiada tutaj Stefan Sielaff. To nazwisko kojarzy się zapewne osobom, które są fanami Audi.
Sielaff zaprojektował między innymi Audi A1 i A7 pierwszej generacji. Nadzorował też prace nad Bentleyem Bacalarem, czyli pierwszym od lat krótkoseryjnym modelem marki. Teraz jest drugą najważniejszą osobą w Geely, odpowiadającą za sylwetki wielu marek tego koncernu, ze szczególnym uwzględnieniem Zeekra.
Nie powinno więc dziwić Was, że 007 łączy "proste niemieckie linie" z odrobiną futuryzmu. Zadbano tutaj o odpowiednią aerodynamikę i o wygospodarowanie dużej i przestronnej kabiny. Całość prezentuje się bardzo zgrabnie i robi naprawdę dobre wrażenie.
Zeekr 007 bierze na celownik Teslę Model 3 - i nie tylko
Ten model mierzy 4865 mm długości, 1450 mm wysokości i 1900 mm szerokości. Rozstaw osi to solidne 2928 mm. Tym samym jest to auto nieco większe od Tesli i zbliżone do Volkswagena ID.7.
To właśnie z tymi samochodami przede wszystkim chcą rywalizować Chińczycy. Do listy można też dodać Ioniqa 6 i nadchodzącą Kię EV4. Do tych dwóch ostatnich aut Zeekr zbliża się za sprawą wykorzystanej technologii. Postawiono tutaj na 800 woltową instalację elektryczną, zapewniającą wydajną pracę i bardzo szybkie ładowanie.
Nowy model powstał w oparciu o platformę PMA2+, która jest pochodną konstrukcji SEA, używanej przez Smarta, Volvo i wiele innych marek Geely. Bazowy wariant ma oferować 204-konny silnik elektryczny na tylnej osi. Nieoficjalnie mówi się tutaj nawet o 700 kilometrach zasięgu na jednym ładowaniu.
Oficjalny debiut odbędzie się podczas Guangzhou Auto Show. 17 listopada Chińczycy ujawnią komplet zdjęć i pełną specyfikację tego samochodu. Wszystko wskazuje na to, że zobaczymy go także w Europie.