Zeekr X 2024 poluje na klientów w Europie. To kolejna twarz Geely

Jeśli gubicie się w markach grupy Geely, to znowu nie ułatwimy Wam zadania. Zeekr X 2024 to samochód, który trafi na wiele światowych rynków, w tym do Europy. Czym jest, gdzie go pozycjonują i co oferuje?

Początkowo wszystko było proste. Geely na początku poprzedniej dekady wzięło pod swoje skrzydła Volvo i całkowicie odświeżyło wizerunek tej marki. Chińczycy wyprowadzili ją także na prostą, tworząc ciekawą i atrakcyjną gamę modelową. Te sukcesy ewidentnie zachęciły ich do dalszych działań. Pod ich skrzydła trafił Polestar Lotus,smart (częściowo), a do Europy wprowadzono też markę Lynk&Co. Teraz w tym towarzystwie pojawił się jeszcze Zeekr, a Zeekr X 2024 to drugi model, który zobaczymy na Starym Kontynencie.

Jak więc można rozlokować te marki w ofercie koncernu i gdzie wpisze się nowy Zeekr? Już Wam to wyjaśniam.

Zeekr X 2024. Stylowy, nowoczesny, wydajny. Czy to przepis na sukces?

Zacznijmy od Volvo. To kluczowa marka dla Geely, która stanowi nasz punkt odniesienia. Oferta szwedzkiej firmy jest bardzo szeroka, ale stawia na uniwersalne, wygodne i nowoczesne samochody dla wszystkich.

Za sportową stronę Volvo odpowiada Polestar, wydzielony jako osobna marka. Tutaj jednak wymiana stylistyki i rozwiązań pozostaje widoczna - i jest to absolutnie celowy zabieg. Zresztą lada chwila poznamy kolejnego Polestara (numer 4), który połączy nową platformę dla elektryków z potężnymi silnikami elektrycznymi.

Idąc dalej w stronę sportu znajdziemy Lotusa. Tutaj mamy bezkompromisowe opcje. Emira to ostatni spalinowy samochód marki, a Evija, Eletre i nadchodzący sedan na prąd idą w kierunku oferty dla najbardziej wymagających klientów.

Wróćmy teraz do Volvo i spójrzmy na pozostałe marki

Lynk&Co oferuje w Europie tylko jeden samochód - 01. Wbrew pozorom cieszy się on dużą popularnością, zwłaszcza na zachodzie Europy. We Włoszech 01 jest trzecim najczęściej wybieranym plug-inem na rynku. Lynk&Co stawia na kombinację "lifestylowego charakteru" z uniwersalną mobilnością. Te samochody dostępne są tylko w najmach długoterminowych, a klienci mogą wybrać jedynie prekonfigurowane samochody.

Renault Geely

smart idzie dalej w stronę "lifestyle'u", ale stawia na miejski efektowny wizerunek. Tutaj Geely współpracuje blisko z Daimlerem, wciąż posiadającym prawa do tego auta. Cała konstrukcja (platforma SEA), design i technologie to jednak dzieło strony chińskiej. Geely odpowiada też za produkcję tego samochodu.

Smart #3 2023

Tutaj pojawia się nasz nowy Zeekr, czyli tajemnicze dziecko Geely. Jego pochodzenie można łatwo wyjaśnić. Otóż tę markę stworzono rozwijając dalej Lynk&Co. Idealnie pokazuje to Zeekr 001, który mocno bazuje na stylistyce Lynków.

Zeekr X 2024 to jednak zupełnie inna bajka

Tutaj design rozwinięto w całkowicie inny sposób, tak aby stworzyć stosowny wizerunek marki. A ten ma skupiać się na odważnej stylistyce i nowoczesnych technologiach.

X to kompaktowy model, który powstał na platformie SEA. To dokładnie ta sama konstrukcja, która stosowana jest z powodzeniem w smartach. Docelowo trafi też do naszej Izery, o ile ta kiedykolwiek powstanie.

Zeekr X 2024 będzie też bardzo bliskim kuzynem Volvo EX30, które poznamy już w tym roku w lipcu. Znajdziemy tutaj dwie wersje napędowe - z dwoma silnikami i z jedną jednostką.

Zeekr X 2024

Ta mocniejsza oferuje 422 KM, czyli tyle, ile smart #1 Brabus. Sprint do setki zajmuje tutaj 3,8 sekundy. Wariant jednosilnikowy generuje 272 KM i przyspiesza do 100 km/h w 5,8 sekundy.

Energia gromadzona jest w akumulatorze o pojemności 66 kWh, wykonanym w technologii niklowo-manganowo-kobaltowej

Akumulatory dostarcza tutaj chiński CATL, bliski współpracownik Geely. Według lokalnej chińskiej normy zasięg sięga 560 kilometrów w wersji RWD i 512 kilometrów w wydaniu AWD. Europejskie wyniki będą zapewne nieco gorsze, gdyż WLTP zakłada inny scenariusz testów.

Zeekr X 2024 wyróżnia się stylistyką nadwozia i wnętrzem

Odważne linie z pewnością podzielą rynek, ale unikalnego wizerunku nie da się tutaj odmówić. W parze z tym wszystkim idzie proste wnętrze, w którym króluje duży ekran systemu multimedialnego. Ma on rozmiar 14,6 cala i można go przesuwać po całej szerokości deski rozdzielczej.

Bagażnik w Zeekrze X ma 362 litry pojemności i powiększa się do 1182 litrów.

Start sprzedaży w Chinach zaplanowano na lipiec. W Europie to auto pojawi się nieco później

Geely zapewne stworzy tutaj nowy model sprzedaży, który ułatwi dostęp do Zeekra. Za serwis odpowiadać będzie z pewnością Volvo, które już teraz serwisuje też Lynk&Co i Polestary w wybranych krajach.