2019 McLaren Speedtail - 0-300 w 12,8 sekundy

Oto i on - nowy niezwykły projekt McLarena, czyli Speedtail. Brytyjczycy oficjalnie pochwalili się tym autem i ujawnili dane techniczne.

McLaren Speedtail to finalna forma projektu o wewnętrznym BP23 (Bespoke Project 2, 3-seater). Brytyjczycy od dawna zapowiadali, iż model ten stanie się duchowym następcą McLarena F1. Patrząc na dane techniczne nie mamy żadnych wątpliwości co do słuszności tych słów.

Na start kilka faktów. Najlepiej streścić je w postaci punktów:

  • 4-litrowe doładowane V8 wspierane silnikiem elektrycznym, 1050 KM mocy
  • przyspieszenie od 0 do 300 km/h w 12,8 sekundy (dla porównania P1 rozpędzał się do 300 w 16,5 s.)
  • prędkość maksymalna wynosząca 403 km/h
  • masa wynosząca 1430 kilogramów
  • całe nadwozie wykonano z włókna węglowego
  • powstanie 106 egzemplarzy (jako hołd modelowi F1, którego wyprodukowano w liczbie 106 egzemplarzy, uwzględniając wszystkie warianty)
  • każdy egzemplarz będzie indywidualnie konfigurowany oraz modyfikowany na życzenie właściciela przez dział McLaren Special Operations

McLaren Speedtail, w przeciwieństwie do modelu Senna, zbudowany został z myślą o drogowym użytkowaniu. Samochód ten w swoim zamyśle ma zapewniać komfort podczas wieczornej wyprawy do opery, szybkiej jazdy autostradą jak i podczas wizyty na torze wyścigowym. Sylwetka auta przypomina nieco supersamochody z początku lat 90-tych, z pierwowzorem, McLarenem F1 na czele. W linii widać także pewne podobieństwo do Jaguara XJ220 oraz XJR-15. Najciekawszym elementem jest jednak tył. Stylistycznie może i nawiązuje nieco do Koenigsegga Regery, ale w tej prostej linii kryje się niezwykle zaawansowana technologia. Chodzi oczywiście o aerodynamikę. Auto projektowano z myślą o osiągnięciu jak najlepszego przepływu powietrza i odpowiedniego docisku bez stosowania wielkich spoilerów. Udało się to osiągnąć za pomocą dwóch skrzydeł w tylnej części nadwozia. Nie widzicie ich? Nic dziwnego - są one idealnie wkomponowane w linię auta. Przy wyższej prędkości stopniowo otwierają się, zwiększając docisk. Jak McLarenowi udało się osiągnąć tak idealnie gładką linię tych skrzydeł, bez żadnych nacięć? Wszystko za sprawą specjalnego elastycznego włókna węglowego, które przykrywa całą konstrukcję. To dzięki niemu cały element jest idealnie skomponowany z linią auta. Dla poprawy aerodynamiki zrezygnowano także z klasycznych lusterek na rzecz elektrycznie wysuwanych kamer, które przekazują obraz na dwa specjalne ekrany ulokowane przy słupkach A. Ciekawostką jest konstrukcja dachu kabiny. Wykonano ją niemal w całości ze szkła. Górne partie oszklono szkłem elektrochromatycznym, dzięki czemu można wyregulować poziom zaciemnienia. Nawiązaniem do modelu F1 jest także charakterystyczne przecięcie szyb bocznych z otwieraną dolną partią - pozwala to na ograniczenie masy.

Luksusowe GT musi oferować możliwość przewożenia bagażu. W McLarenie Speedtail pojawiły się dwa bagażniki - jeden znajduje się z przodu, drugi zaś ulokowano za silnikiem. Łącznie mają one pojemność wynoszącą 262 litry, co jest bardzo dobrym wynikiem jak na supersamochód.

Aby zająć miejsce w kabinie wystarczy nacisnąć przycisk ukryty w jednym z wlotów powietrza. Elektrycznie sterowane siłowniki automatycznie unoszą oraz zamykają drzwi (otwierające się z fragmentem dachu). O ile fotel kierowcy posiada regulację, o tyle fotele pasażerów są integralną częścią monokoku z włókna węglowego. Ciekawostką jest fakt, iż pod każdym bocznym siedzeniem wygospodarowano miejsce na schowki, w którym można ukryć najróżniejsze podręczne przedmioty. Fotele pokryto ciekawym materiałem o nazwie Direction Leather. Wsiadając do auta możemy delikatnie ześlizgnąć się po boczku fotela przesuwając się jednak w drugą stronę poczujemy opór, gdyż specjalne mikrowłoski zostały tak zaprojektowane, aby ułatwiać zajmowanie miejsca i później oferować lepsze trzymanie boczne. Elementy sterowania rozmieszczono w bardzo ciekawy sposób - częścią funkcji można operować z dwóch dotykowych wyświetlaczy (lewy odpowiada za ustawienia auta, prawy za system multimedialny), zaś przełączniki trybów jazdy przeniesiono na dach.

McLaren Speedtail wyposażony będzie w trzy tryby jazdy - Comfort, Sport i Velocity. W każdym z nich działanie silnika i aerodynamiki będzie zupełnie inne. Tryb Velocity nastawiony jest na wykorzystanie potencjału drzemiącego w 1050-konnej jednostce napędowej.

Produkcja McLarena Speedtail rozpocznie się w przyszłym roku. Wszystkie egzemplarze zostały już dawno sprzedane.