2020 Ford Explorer. Duży, nowoczesny, całkowicie nowy
Ford właśnie zaprezentował całkowicie nowego Explorera. Rodzinny SUV ma całkowicie nową płytę podłogową, silniki, napęd oraz wnętrze.
Przede wszystkim, warta wspomnienia jest nowa płyta podłogowa. Po prawie 10 latach Ford wrócił do architektury RWD - nowy Explorer nie jest już zbudowany wokół przednionapędowej konstrukcji. Dwa dostępne silniki zamontowane są wzdłużnie i napędzają tylne koła poprzez standardową 10-biegową skrzynię (znamy ją np. z Mustanga po faceliftingu). Napęd 4x4 jest opcjonalny.
Do napędu bazowych odmian służy jednostka 2.3 Ecoboost o mocy ok. 300 KM i 420 Nm. To o 20 KM więcej niż w poprzedniku. Ci, którzy szukają V6, mają do dyspozycji nową opcję. Zamiast 3.5 V6, mamy nową trzylitrówkę, również z podwójnym doładowaniem. Osiąga 370 KM i 515 Nm, a więc już całkiem poważne wartości.Ponieważ jesteśmy przy amerykańskich danych, warto wspomnieć, że znacznie wzrosły możliwości "uciągu" Explorera. 2.3 Ecoboost może zabrać przyczepę o masie 2 404 kg (5 300 lbs), a 3.0 Ecoboost - 2 540 (5 600 lbs).
Jeśli szukamy po prostu "podniesionego kombi" to Ford ma również dobre wiadomości. Bagażnik urósł o 172 litry - maksymalna pojemność wyniesie 2 486 l po złożeniu dwóch kanap. Dwóch, bo Explorer jest siedmiomiejscowy. Drugi rząd jest przesuwany, aby było łatwiej dostać się do ostatniego.
Jeśli chodzi o wyposażenie, wszystkie Explorery będą miały elektrycznie sterowaną tylną klapę oraz hot-spot LTE WiFi zdolny do podłączenia do dziesięciu urządzeń. W nowym wnętrzu pojawił się też standardowy, ośmiocalowy (i wyglądający przy tym wyjątkowo idiotycznie) ekran systemu inforozrywkowego. Dla chętnych, będzie można powiększyć go do 10,1-cala przekątnej oraz zamówić cyfrowe zegary. Każdy Explorer będzie miał też na pokładzie system Co-Pilot360, będący zestawem asystentów. W jego skład wchodzi asystent martwego pola z ostrzeganiem o ruchu poprzecznym, asystenta pasa ruchu, automatyczne światła drogowe (przynajmniej opcjonalnie będą to światła LED, z tego co widzimy na zdjęciach), automatyczny hamulec awaryjny z wykrywaniem pieszych. Dodatkowo będzie można doposażyć Forda w aktywny tempomat z utrzymywaniem pasa ruchu, automatyczne hamowanie podczas cofania oraz aktywnego asystenta parkowania Active Park Assist 2.0 (kierowca do parkowania nie używa nie tylko kierownicy, ale również i pedałów).
Samochód wejdzie do sprzedaży latem, z ceną bazową na poziomie 32 765 dolarów.