Mazda 3 e-SkyActiv X. Miękka hybryda i więcej mocy. Na razie tylko w Japonii

Aktualna "trójka" z silnikiem serii SkyActiv X to od teraz będzie Mazda 3 e-SkyActiv X. "e-" oznacza układ miękkiej hybrydy oraz dodatkową moc "pod nogą".

Mazda 3 e-SkyActiv X zadebiutowała w Japonii i na początku właśnie tam trafi nowy silnik iskrowy z zapłonem samoczynnym. Potem zapewne pojawi się w Europie, która jak kania dżdżu wygląda kolejnych zelektryfikowanych modeli. I przy okazji jest jedynym poza Japonią rynkiem, gdzie jest oferowany silnik z "X" na końcu.

Mazda 3 e-Skyactiv X

Nowa jednostka wykorzystuje dokładnie ten sam silnik 2.0, co do tej pory, dysponujący 180 KM i 224 Nm. Zoptymalizowano jednak pracę układu spalinowego i dodano do niego małą synchroniczną jednostkę elektryczną wykorzystującą instalację 24V. W efekcie otrzymujemy kompakt z dwulitrowym silnikiem o mocy 190 KM oraz momencie obrotowym 240 Nm. A przy okazji w teorii nieco niższe zużycie paliwa i lepsze wyniki w testach WLTP.

Co ciekawe, Mazda 3 e-SkyActiv X to nie jedyna zmiana na nowe. Poza silnikiem w roku modelowym 2021 Mazda 3 otrzyma kilka dodatkowych usprawnień. Jeśli chodzi o mechanikę, zmodyfikowane zostaną amortyzatory oraz sprężyny. Przeprogramowano także adaptacyjny tempomat "aby lepiej pasował do ludzkich cech", zwiększono także zakres prędkości działania systemu zapobiegania kolizjom Cruising & Traffic Support. Nie dodano za to o ile - do tej pory wartością graniczną było 60 km/h.

W Kraju Kwitnącej Wiśni samochód już jest dostępny w sprzedaży. My zapewne musimy poczekać co najmniej do wiosny.