Alpine A424 2024. LMDh jest w doskonałej formie. Francuzi mają duży apetyt
Nowe regulacje działają wzorowo, a kolejne marki chętnie zwracają się ku kategorii LMDh. Alpine A424 2024 oznacza powrót Francuzów do zaciętej rywalizacji na torze. Ich nowy samochód, stworzony z Orecą, nie tylko świetnie wygląda, ale i zapowiada dobre osiągi.
Kategoria LMDh sprawiła, że wyścigi długodystansowe znowu stały się przystępne i emocjonujące. Nowe regulacje wyrównały szanse pomiędzy zespołami, a dodatkowo obniżyły koszty opracowania samochodów. Zasady są tutaj proste - producenci dostarczają swój własny silnik, zaś całe auto projektuje jedna z czterech firm: Dallara, Oreca, Ligier lub Multimatic. Do tego wszystkiego dołączany jest układ hybrydowy Boscha i Williams Advanced Engineering, a także skrzynia XTRAC. Przed Wami kolejny samochód, który na torach zobaczymy w przyszłym roku - Alpine A424 2024.
Alpine A424 2024 to drugi samochód w LMDh, za który odpowiada Oreca
Francuzi postanowili nieco wstrzymać się ze swoim debiutem w tej kategorii. Do tej pory startowali modelem A480 w LMH. Był to jednak nieco przebudowany i osłabiony bolid LMP1/LMP2, wywodzący się z Rebelliona R13.
W tym roku Alpine odpuściło sobie rywalizację na torze, aby skupić się na budowie nowego samochodu. Zaprezentowano go przy okazji stulecia 24-godzinnego wyścigu Le Mans.
Nazwa A424 odnosi się do roku 2024 (czyli debiutu auta), oraz 24-godzinnego wyścigu. Za nadwozie odpowiada Oreca, która opracowała świetną i wydajną konstrukcję Acury ARX-06, startującej w IMSA. Francuska firma stworzyła naprawdę świetnie wyglądające auto, nawiązujące wieloma detalami do nadchodzących modeli marki. Smakowitym dodatkiem są chociażby tylne światła, które symbolizują literę A z logotypu Alpine.
Wygląd nie gra jednak pierwszych skrzypiec. Ważne są tutaj osiągi
Sercem tego auta będzie 3,4-litrowe V6 z pojedynczą turbosprężarką, kręcące się do 9000 obrotów na minutę. Jednostkę połączono z układem hybrydowym od Williams Advanced Engineering i Boscha, oraz ze skrzynią XTRAC. Na 18-calowe koła naciągnięto opony Michelin, a za felgami kryją się tarcze z włókna węglowego oraz sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe.
Kategoria LMDh będzie naprawdę obfitowała w samochody
Obecnie są to cztery auta - Acura ARX-06, BMW M Hybrid V8, Cadillac V-Series R i Porsche 963. Obok Alpine pojawi się też nadchodzące Lamborghini, które stworzy swój samochód z Ligierem.
Teraz pozostaje tylko liczyć na to, że Acura i BMW dołączą do rywalizacji w Europie. Miło byłoby zobaczyć te marki na Starym Kontynencie, w pełnej serii WEC.