Audi zwija biznes w Belgii. Flagowy SUV znika z rynku
Audi żegna się z fabryką w Belgii i wycofuje z rynku swojego flagowego elektrycznego SUV-a. Powód jest oczywisty - niski popyt na ten model.
- Audi zamyka fabrykę w Belgii
- To zakład, który działa od 1949 roku
- W szczytowym momencie roczna produkcja sięgała 200 000 aut
- Obecnie moce produkcyjne to 120 000 aut rocznie, produkcja ledwo przekracza 1/3 tych możliwości
Audi podjęło trudną decyzję i żegna się z fabryką w Belgii. Zakład w Brukseli to ważna pozycja na mapie grupy z Wolfsburga. Otwarto go w 1949 roku, jednak początkowo zajmował się montażem ściąganych ze stanów Studebakerów. Dopiero kilka lat później ruszył tutaj montaż Volkswagenów.
W 2007 roku ten zakład trafił w ręce Audi i stał się miejscem, w którym powstawał najmniejszy produkt marki - A1. Później jego miejsce zajął elektryczny e-tron (2018-2022), a od 2022 Q8 E-Tron. Ten samochód też znika z rynku, wraz z zamknięciem fabryki.
Audi potwierdza - produkcja Q8 E-Tron jest nieopłacalna, a utrzymywanie fabryki nierentowne
W ubiegłym roku z zakładu w Brukseli wyjechało niecałe 50 000 egzemplarzy SUV-a Q8 E-Tron. W tym roku ta liczba drastycznie spadła i nie sięgnie nawet 25 000 aut. Niemcy uznali więc, że jest to właściwy moment, aby zgasić światło.
Choć przez długi czas szukano inwestora, który przejąłby ten zakład, to finalnie nie znaleziono odpowiedniego kupca. Problemem tej fabryki jest jej lokalizacja. Bliskość centrum dużego miasta jest plusem dla pracowników, ale oznacza duże wyzwania logistyczne.
Plotki o zainteresowaniu tą fabryką ze strony NIO okazały się jedynie zamętem w mediach. Audi wyprodukuje ostatnie auto 28 lutego 2025, a później zatrzyma całą produkcję. Pracownicy dostaną odpowiednio wysokie odprawy, a historia ogromnej fabryki w dzielnicy Vorst przejdzie do historii. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie pojawił się kupiec.
Warto dodać, że sam zakład jest bardzo nowoczesny. Audi wpompowało w niego miliony euro. W efekcie fabryka jest neutralna węglowo i zapewnia idealne warunki do montażu aut z segmentu premium. Przy obecnym klimacie na rynku inwestycje w nowe fabryki ograniczają się niestety głównie do producentów z Chin - i to oni będą z pewnością najbardziej zainteresowani potencjalnym zakupem.