Będziesz jeździć na fasoli i ryżu. "Goodyear tworzy opony przyszłości"

Goodyear tworzy opony przyszłości - ekologiczne w produkcji i wykorzystujące wiele elementów z recyklingu. Zobaczcie na jakim ogumieniu będziemy jeździć już w najbliższym czasie.

Produkcja ogumienia stawia wiele wyzwań. W oponach wykorzystuje się szereg materiałów, które są szkodliwe dla środowiska. Dlatego też czołowi producenci inwestują miliony w to, aby stworzyć technologie pozwalające na zrównoważoną produkcję opon. Goodyear przoduje w tej kategorii i prezentuje opony, w których aż 90% komponentów pochodzi z odzysku.

Goodyear tworzy opony przyszłości. Będziemy jeździć na fasoli i ryżu

To nie jest przesada, gdyż materiały pochodzenia roślinnego stają się naprawdę atrakcyjną alternatywą dla wielu innych tworzyw. Nowe ogumienie, które zaprezentowano podczas targów CES, wykorzystuje starannie opracowane nowoczesne komponenty.

Na przykład do produkcji opon potrzeba jest sadza - w dużych ilościach. Ta powstaje z reguły ze spalania paliw kopalnych, co oczywiście jest bardzo szkodliwe dla środowiska. Już od dłuższego czasu sadzę można w dużej odzyskać podczas utylizacji ogumienia. W nowej oponie przyszłości Goodyeara jest ona pozyskiwana z metanu, dwutlenku węgla, olei pochodzenia roślinnego i pirolizy zużytych opon.

Olej sojowy wpływa z kolei na odpowiednią "giętkość" mieszanki. Tutaj Goodyear zauważa, że o ile sama soja jest niemal w 100 procentach zużywana jako pożywienie dla ludzi i zwierząt, o tyle sam olej pozostaje dostępny i może być przez nich z łatwością wykorzystywany.

Goodyear opony recykling

Za przyczepność mieszanki w oponach odpowiedzialny jest z kolei ditlenek krzemu. Tutaj także da się pozyskać go w naturalny sposób - z plewów ryżowych. Te są pozostałością masowej produkcji ryżu i mogą być idealnie wykorzystywane w produkcji opony. Poliestry pochodzą z recyklingu butelek, zaś żywica jest naturalnie zbierana z sosen.

Taka opona jest w 90% stworzona z materiałów z odzysku, co czyni ją zrównoważoną środowiskowo. Ale do produkcji jeszcze nie trafi

W tym roku na drogi wyjedzie ogumienie, które wykorzysta do 70% materiałów z odzysku. Najnowsze prototypowe opony muszą jeszcze chwilę poczekać, gdyż konieczne jest stworzenie nowych łańcuchów dostaw poszczególnych komponentów.

Goodyear jednak nie zatrzymuje się w tym miejscu. Marka zamierza stworzyć opony, które wykorzystają w stu procentach materiały z recyklingu oraz substancje pochodzenia naturalnego. Takie ogumienie nie jest śpiewem przyszłości. Amerykański koncern twierdzi, że do 2030 roku wprowadzi je na rynek. Nieco wcześniej, gdyż za 2-3 lata, pokazane w tym roku na CES opony trafią do sprzedaży.

Tutaj warto wiedzieć jeszcze jedną rzecz. Otóż ogumienie (a dokładniej jego mieszanka), które w tym roku trafi do sprzedaży, jest ubiegłorocznym prototypem z CES. Tym samym zaledwie rok wystarczył Amerykanom, aby wdrożyć je na rynek.