Cegła spadła z tronu. Volvo 240 nie jest już "rekordzistą" marki. Teraz rządzi SUV

Volvo 240 przez lata mogło chwalić się tytułem najpopularniejszego modelu w historii tej marki. Teraz jednak musi przekazać ten tytuł SUV-owi. Volvo XC60 sprzedaje się jak szalone.

  • Volvo 240 straciło tytuł najpopularniejszego samochodu tej marki
  • Bestsellerem marki jest SUV XC60
  • Liczby robią tutaj wrażenie

W 1974 roku Volvo wprowadziło model 240, który zastąpił popularną serię 140. Nie był to jednak zwykły następca. Nowy samochód powstał w oparciu o doświadczenia zebrane przy budowie prototypu Volvo Safety Car. Od razu wyznaczył nowe standardy bezpieczeństwa. Wprowadzał rozwiązania, które później stały się wzorem dla całej branży.

240-ka przeszła do historii nie tylko dzięki technologii. Zaskoczyła też długowiecznością. Pozostawała w produkcji aż do 1993 roku. Przez ten czas fabryki opuściło łącznie 2 685 171 egzemplarzy. Żaden inny model Volvo nie osiągnął takiego wyniku - aż do teraz.

Od 2008 roku marka sprzedaje XC60. Ten SUV klasy średniej właśnie przekroczył próg 2,7 miliona sprzedanych egzemplarzy. Tym samym przejął tytuł najlepiej sprzedającego się Volvo w historii.

Volvo 240 wyznaczyło trendy, które są dalej rozwijane. "Od stref zgniotu do systemów autonomicznych"

Volvo 240 na tle konkurencji wyróżniało się przede wszystkim bezpieczeństwem. Producent zastosował rozbudowane strefy zgniotu, wzmocnił strukturę nadwozia i zadbał o ochronę boczną.

Z czasem ten system przekształcił się w znany do dziś SIPS, czyli Side Impact Protection System. Dodatkowo, już w 1978 roku Volvo jako pierwsze na świecie zaoferowało zintegrowany fotelik dziecięcy.

Volvo XC60 Volvo 240

XC60 kontynuuje tę filozofię. W 2008 roku zadebiutował z systemem City Safety. To autonomiczne hamowanie awaryjne, które działało przy prędkościach do 30 km/h. Zadaniem układu było zapobieganie kolizjom w ruchu miejskim. Dziś tego typu systemy są już standardem w niemal każdym nowym aucie, a ich obecność wymuszają regulacje Unii Europejskiej

Volvo XC60 było strzałem w dziesiątkę

Pierwsza generacja Volvo XC60 zadebiutowała w 2008 roku. Bazowała na platformie P3 i była technicznie spokrewniona z modelami S60, V70 i XC70. Szybko zdobyła popularność, łącząc typowe dla marki bezpieczeństwo z modną sylwetką SUV-a. W ciągu niemal dziesięciu lat obecności na rynku sprzedano łącznie 1 046 035 egzemplarzy tej wersji.

Druga generacja pojawiła się w 2017 roku. Auto przeszło na nową platformę SPA i zyskało znacznie bardziej nowoczesne wnętrze oraz pełną gamę systemów wspomagających kierowcę. Model ten był także pierwszym XC60 oferowanym jako hybryda typu plug-in. Do połowy 2025 roku na całym świecie sprzedano już ponad 1 680 000 egzemplarzy drugiej generacji, a licznik nadal rośnie.

Najchętniej kupowany plug-in hybrid w Europie

Volvo XC60 zapisało się również w historii jako najlepiej sprzedający się samochód typu plug-in hybrid w Europie. W 2024 roku model ten nie tylko utrzymał pozycję lidera w ofercie marki, ale również zajął pierwsze miejsce wśród hybryd plug-in na Starym Kontynencie. Tylko w Niemczech zarejestrowano 13 052 nowe egzemplarze, co przełożyło się na 6,8% udziału w rynku w tej kategorii.

Wkrótce do oferty dołączy zupełnie nowy model - w pełni elektryczne EX60. Co ciekawe ten model uzupełni ofertę, ale nie wyprze spalinowego XC60.