To jest Dacia Duster, na którą czekacie. Ma 4x4, LPG i automat

Ta wersja może być przebojem. Dacia Duster w wydaniu eAWD wyjechała już na drogi. Niebawem będziecie mogli kupić hybrydowe wydanie tego samochodu z napędem na cztery koła i z LPG. Oto wszystko, co wiemy o tym modelu.

Niewiele jest firm, które tak uważnie słuchają głosu klientów, jak Dacia. Rumuńsko-francuski producent co prawda musi przy tym dopasowywać się do norm, ale jednak to potrzeby klientów są na pierwszym miejscu. Ci domagali się auta, które zapewniłoby nie tylko komfort jazdy, ale także skuteczność poza asfaltem. Cytując stare powiedzenie "nasz klient, nasz pan", inżynierowie tej marki wzięli się do pracy i mają gotowe rozwiązanie. To Dacia Duster z napędem eAWD, czyli hybryda posiadająca układ 4x4.

Nie będzie to jednak pełnoprawne 4x4, które ma fizyczne połączenie pomiędzy osiami. Duster eAWD wykorzysta tutaj napęd hybrydowy, a dokładniej baterię trakcyjną, oraz specjalny silnik, który opracowała firma Valeo. Ten ulokowano przy tylnych kołach i będzie napędzać je w zależności od wybranego trybu jazdy i od uślizgu przedniej osi.

Dacia Duster eAWD ma połączyć skuteczność układu 4x4 z oszczędnością hybrydy. A wisienką na torcie będzie instalacja gazowa

Tym samym wreszcie dostaniemy wariant, w którym pojawi się skrzynia automatyczna i 4x4. To coś, na co liczyło wiele osób, gdyż automat sprawdza się podczas codziennej jazdy, a jednak układ AWD bywa przydatny. Docenią to chociażby osoby mieszkające w górach, gdzie bywa śnieżnie, albo ludzie pracujący w miejscach wymagających pokonania lekkiego terenu.

Dacia Duster eAWD 4x4 2025 hybryda

Trudno powiedzieć jaka będzie skuteczność tego napędu, niemniej na śliskiej nawierzchni lub w lekkim błocie powinien być wydajnym wsparciem dla napędzanej przedniej osi.

Dacia Duster eAWD przechodzi właśnie testy w Hiszpanii, gdzie przyłapali ją nasi koledzy z portalu motor.es. Auto dla niepoznaki w zasadzie nie ma kamuflażu, więc nie zwraca na siebie uwagi. Trudno jednak przeoczyć wyeksponowany silnik przy tylnej osi, który idealnie uchwycono na zdjęciu.

Ogromną zaleta tego samochodu, obok oszczędności i napędu AWD, będzie też możliwość korzystania z instalacji LPG. Dacia stawia na zasilanie gazem, widząc w nim kombinację niskich kosztów eksploatacji i ekologii. Trudno powiedzieć, czy w Dusterze cały układ będzie bazować na konstrukcji z silnikiem 1,6. Istnieje spora szansa, że wzorem Dustera dostanie nową wersję o objętości skokowej wynoszącej 1,8 litra, która będzie lepiej radziła sobie z gazem.

Dacia Duster eAWD. Kiedy trafi na rynek, ile będzie kosztować?

Oficjalnej premiery spodziewamy się w drugiej połowie roku, niemniej Renault zapowiadało wcześniejszą konferencję poświęconą nowym wersjom napędowym. Tym samym pewne jest to, że położono na nie duży nacisk. Sprzedaż ruszy zapewne na przełomie 2025 i 2026 roku.

Dacia Duster eAWD 4x4 2025 hybryda

Ceny na pewno nie będą niskie. Zakładamy, że wersja eAWD może wymagać dopłaty do standardowej hybrydy w wysokości 12-16 tysięcy złotych. Tym samym nawet wersja Essential może kosztować ponad 120 000 złotych w takim wydaniu, a flagowy wariant około 135 000 złotych.