Europejskie legendy, które żyły dzięki amerykańskiemu V8. Te modele miały geny z USA
Mają piękne linie i europejskie DNA, ale ich serce jest na wskroś amerykańskie. Oto najciekawsze sportowe auta ze Starego Kontynentu, które żyły dzięki silnikom zza oceanu.
ISO Grifo, De Tomaso Pantera, Gordon-Keeble, Bizzarrini, Opel Diplomat V8 Coupe. Co łączy te auta? Każde z nich ma europejskie DNA i unikalny charakter. Daleko im do amerykańskiej masywności i gigantycznych rozmiarów. Zza oceanu przybyły ich "serca" - czyli silniki V8, które dały im niesamowite osiągi i świetne brzmienie. Oto najlepsze modele, które mają takie jednostki napędowe.
ISO Grifo, czyli włoska legenda z potężnym V8 pod maską
ISO Grifo to włoskie gran turismo, które zadebiutowało w 1963 roku i było produkowane przez firmę Iso Autoveicoli, znaną wcześniej z produkcji słynnego mikrosamochodu Isetta.
Projekt nadwozia opracował Giorgetto Giugiaro ze studia Bertone, a za konstrukcję techniczną odpowiadał Giotto Bizzarrini, były inżynier Ferrari. Pod maską znajdował się amerykański silnik V8 pochodzący od Chevroleta – w początkowych wersjach jednostka 5.4 litra (327 ci) pochodząca z modelu Corvette.
Grifo oferowało doskonałe osiągi i niesamowitą stylistykę, łącząc włoski design z amerykańską mocą. W późniejszych latach wprowadzono jeszcze mocniejsze wersje z silnikami o większej pojemności, w tym 7.0-litrowy big-block, również od Chevroleta.
Zdjęcie: mr.chopper (CC BY-SA 3.0)
De Tomaso Pantera, czyli szalona maszyna z genami Forda
De Tomaso Pantera, zaprezentowane w 1970 roku, to sportowy samochód, który łączył włoską stylistykę z amerykańską technologią. Auto zostało zaprojektowane przez Toma Tjaardę z Ghia i było produkowane przez firmę De Tomaso we współpracy z Fordem. Centralnie umieszczony silnik V8, który napędzał Panterę, pochodził właśnie od Forda – był to 5.8-litrowy Cleveland V8 (351 ci), znany z takich modeli jak Ford Mustang czy Torino.
Ford zainwestował w projekt Pantery, widząc w nim potencjał na rynku amerykańskim, i sprzedawał go w swoich salonach Lincoln-Mercury. Pantera oferowała nie tylko znakomite osiągi, ale też cenę bardziej przystępną niż europejscy konkurenci.
Zdjęcie: dave_7 (CC BY 2.0)
Gordon-Keeble GT, czyli samochód, o którym być może nigdy nie słyszeliście
Gordon-Keeble GT to rzadkie brytyjskie coupe, które pojawiło się w 1964 roku. Na drogi wyjechało tylko 99 egzemplarzy, co czyni ten samochód prawdziwą perełką w świecie motoryzacji. Projekt nadwozia stworzył Giugiaro, a za produkcję odpowiadały zakłady na wyspach.
Kluczowym elementem tego auta był amerykański silnik V8 o pojemności 5.4 litra (327 ci), pochodzący od Chevroleta Corvette. Dzięki temu połączeniu brytyjskiego kunsztu z amerykańską mocą, GT oferowało imponujące osiągi, osiągając prędkość maksymalną ponad 200 km/h. Samochód wyróżniał się także unikalnym logotypem przedstawiającym... żółwia.
Zdjęcie: Alexander Migl (CC BY-SA 4.0)
Bizzarrini 5300 GT, czyli dzieło mistrza
Bizzarrini 5300 GT to dzieło włoskiego inżyniera Giotto Bizzarriniego, który po opuszczeniu Ferrari zaangażował się w wiele projektów. Współtworzył wyjątkową markę ATS, która stworzyła samochód drogowy i bolid F1. Później skupił się na współpracy z ISO, a następnie stworzył własną markę.
5300 GT zadebiutowało w 1964 roku. Pod maską tego modelu znalazł się 5.4-litrowy silnik V8 pochodzący od Chevroleta Corvette. Jednostka ta była lekka, trwała i łatwa w tuningu, co czyniło ją idealnym wyborem do sportowego coupe. Samochód oferował doskonałe osiągi, a jego niska, aerodynamiczna sylwetka była dziełem sztuki na czterech kołach. Mimo świetnej konstrukcji, 5300 GT nie osiągnęło sukcesu komercyjnego, co czyni go dzisiaj bardzo poszukiwanym klasykiem.
Opel Diplomat V8 Coupé, czyli luksus po niemiecku
Opel Diplomat V8 Coupé to luksusowe coupe, które zadebiutowało w 1965 roku jako część prestiżowej linii "KAD" (Kapitan, Admiral, Diplomat). Produkowany przez niemiecki Opel, model ten był odpowiedzią na potrzeby klientów szukających połączenia niemieckiej elegancji i komfortu z potężnymi osiągami. Pod maską Diplomat V8 Coupé znalazł się amerykański silnik V8 o pojemności 5.4 litra (327 ci), pochodzący od Chevroleta Corvette. Ten sam silnik był wykorzystywany w kilku innych europejskich gran turismo, co świadczyło o jego uniwersalności i jakości.
Diplomat V8 Coupé wyróżniało się nie tylko napędem, ale także wyrafinowanym designem autorstwa Pininfariny, który nadał pojazdowi elegancką i muskularną sylwetkę. Samochód oferował luksusowe wykończenie wnętrza, bogate wyposażenie, a także wysoką prędkość maksymalną – przekraczającą 200 km/h, co czyniło go jednym z najszybszych modeli Opla w historii. Wyprodukowano jedynie 347 egzemplarzy, co sprawia, że jest to dziś niezwykle rzadki i poszukiwany klasyk. Diplomat V8 Coupé był symbolem luksusu i prestiżu, a także jednym z najbardziej wyjątkowych modeli w historii niemieckiej motoryzacji.