Fiat Panda Fastback 2026 szykuje się do premiery. Spójrz na Fronterę i C3 Aircrossa, przytnij im dach
Fiat Grande Panda to jedynie rozgrzewka. W drodze jest większy brat tego modelu - Fiat Panda Fastback. Nie będzie wielką nowością, gdyż mówimy tutaj o konstrukcji, która na rynku występuje już w dwóch różnych formach. Tu jednak pojawi się kilka ciekawych różnic.
- Fiat Panda Fastback przechodzi intensywne testy przed premierą
- Włoska marka wykorzysta przepis z mniejszej Grande Pandy
- Konstrukcyjnie ten model będzie spokrewniony z Oplem Fronterą i z Citroenem C3 Aircross
Grupa Stellantis znalazła potencjalnie swoją żyłę złota. Jest nią platforma STLA Small, opracowana na bazie konstrukcji z tak zwanych "rynków wschodzących". Prosta i budżetowa platforma pozwala na budowanie tańszych, ale wciąż konkurencyjnych samochodów. Citroen C3, C3 Aircross i Opel Frontera notują obiecujące wyniki. Grande Panda także nabiera rozpędu, a niebawem wspomoże ją większy model - Fiat Panda Fastback.
Crossovera o charakterystycznej nowej stylistyce zapowiedziano już przy premierze Grande Pandy. Teraz prototypy przechodzą intensywne testy na drogach Europy, w tym na krętych odcinkach w Hiszpanii.
Fiat Panda Fastback 2026. Czego możemy spodziewać się po tym modelu?
Nowe modele z grupy Stellantis, bazujące na platformie STLA Small, są mocno ze sobą spokrewnione i dzielą wiele elementów nadwozia. Tutaj jednak pojawi się duża różnica względem Frontery i C3 Aircrossa, a będzie nią linia dachu. Fiat zyska nadwozie typu fastback, z opadającą linią dachu.
To może być akurat dobry pomysł. Tworzenie trzeciego samochodu o takim samym formacie nadwozia, jak wspomniane wyżej samochody, byłoby bezsensowne. Po pierwsze, włoski model zyska więc nieco więcej indywidualnego charakteru, co może przyciągnąć do salonów Fiata nowych klientów. Po drugie, łącząc to z odważnym designem, może stać się atrakcyjną i dobrą cenowo propozycją.
Wnętrze nie zmieni się zbyt mocno względem Grande Pandy, podobnie jak i gama jednostek napędowych. Ofertę otworzy tutaj silnik 1.2 Turbo, który odda w ręce kierowcy 110 KM w bazowej wersji hybrydowej. Półkę wyżej pojawi się wariant 145-konny. Obydwa korzystają z 6-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej.
Obok tych wariantów może pojawić się jeszcze 100-konna wersja silnika 1.2, z manualną skrzynią biegów. Taka wersja jest obecnie dostępna w Citroenie C3 Aircross.
Poza tym platforma STLA Small stawia na elektryfikację, aczkolwiek w budżetowym wydaniu
Tutaj do wyboru będą dwie wersje: z baterią 44 kWh i 54 kWh (Extended Range). W obydwu przypadkach silnik elektryczny ma 113 KM, a zasięg wynosi od 320 do 400 kilometrów na jednym ładowaniu.
Nowy Fiat Panda Fastback (lub Grande Panda Fastback) trafi na rynek w przyszłym roku. Premiera może mieć miejsce jeszcze w tym kwartale.


