Pierwszy salon GAC w Europie otwarty w Warszawie. Co oferuje "nowa" chińska marka?
Chińska marka GAC trafiła do Europy. Przez Polskę. To w Warszawie otwarto pierwszy salon marki. Na start dostaniemy dwa modele: Aion V oraz Hyptec HT.
Mało Wam było chińskich marek? No to mamy kolejną. Do Polski, dzięki Jameel Motors (importer Geely) trafia też GAC. Czytajcie to "Gak". Na warszawskim Grochowie uroczyście przecięto wstęgę, otwierając pierwszy salon marki w Polsce, a także w Europie. Nowy salon to jednak "tylko miejsce". Natomiast można było z bliska przyjrzeć się dwóm modelom, którymi koncern zamierza powalczyć na coraz ciaśniejszym europejskim rynku.
GAC w Europie stawia na elektromobilność, a więc oba modele - Aion V oraz Hyptec HT, napędzane są wyłącznie prądem.
Znamy też ceny.
GAC Aion V wyceniony jest na 178 900 zł w bazowej wersji Premium i 187 900 za wyższą odmianę Luxury.
GAC Hyptec HT jest większy, teoretycznie bardziej luksusowy i wyceniony na 222 900 zł.
Nie są to więc ceny, które mają szokować klientów niskim poziomem.
A co oferują dwa nowe modele?
GAC Hyptec HT stawia na luksusowe warunki
Ten elektryczny crossover ma blisko 5 metrów długości i stawia na komfort jazdy.
Nie wyróżnia się niczym oryginalnym zarówno jeśli chodzi o projekt nadwozia, jak i wnętrza. Jest spokojny i dość przyjemny dla oka. W kabinie panuje "chiński minimalizm", czyli projekt, który kojarzyć Wam się będzie z innymi modelami z Państwa Środka. Europejska wersja straciła też unoszone do góry drzwi, niczym w Tesli Model X.
Na pewno za to nie będziecie narzekać na przestrzeń. Hyptec HT w środku jest niesamowicie przestronny i śmiem twierdzić, że jest w nim znacznie wygodniej z tyłu, na obszernej kanapie, niż z przodu. Na pewno można też rozłożyć stoliki podróżne w drugim rzędzie.
Jeśli chodzi o jakość, to trzeba będzie poczekać na dłuższy test, ale na pierwszy rzut oka jest nieźle. Choć, przyznaję, zapach w środku jest dość intensywny. I nie jest to zapach najwyższej jakości naturalnej skóry, choć ta według broszury jest skórą Nappa. GAC stawia też na klasyczne multimedia ze "stałym" układem, wzorowanym na systemie Tesli.
Jeśli chodzi o technologię, to Hyptec HT ma w ofercie tylko jeden silnik, o mocy 244 KM i momencie obrotowym 306 Nm. Napędzający tylne koła silnik elektryczny pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 7 sekundy.
Prąd pochodzi z baterii LFP o pojemności 72,7 kWh, i pozwala na przejechanie 445 km w trybie mieszanym. Jeśli chodzi o ładowanie, to maksymalna moc to 163 kW z ładowarki DC oraz 11 kW prądem zmiennym.
Czy to przekona klientów? Zobaczymy.
Aion V - niższa cena, więcej sensu
Paradoksalnie lepsze wrażenie zrobił na mnie Aion V. Pudełkowaty SUV o długości 4,6 metra ma nieco więcej charakteru, jeśli chodzi o projekt nadwozia. W środku też, choć odwołuje się do wspomnianej wyżej linii designerskiej typowej dla aut chińskich, wygląda nieco ciekawiej. Patrząc w broszurę, widzę też więcej kolorów, zarówno nadwozia, jak i wnętrza (są aż trzy - czarne, kremowe oraz pomarańczowo-brązowe).
W środku znajdziemy stolik (a jakże), a także lodówkę (tylko w wersji Luxury). Jest więc nieco bardziej praktycznie. Materiały też robią trochę lepsze, a w każdym razie bardziej spójne wrażenie.
Podobnie jak Hyptec, Aion V jest autem przestronnym i wygodnym. Fotele są obszerne, kanapa szeroka, a miejsca na nogi mnóstwo. Tylko bagażnik o pojemności 425 litrów oraz ładowność 325 kg nie przekonują do wybrania go jako auta rodzinnego.
Niemniej jednak, napęd tutaj robi lepsze wrażenie. Mamy 204-konny silnik elektryczny oraz baterię o pojemności 75,3 kWh. Maksymalna moc ładowania to 180 kW, a całość wspierane jest pompą ciepła. Tej ostatniej brak w informacjach o Hyptecu HT.
Warty sprawdzenia w realnych warunkach będzie zasięg - 510 km w trybie mieszanym i ponad 700 w mieście to bardzo dobre wyniki.
Oba auta oferowane będą z ośmioletnią gwarancją bez limitu kilometrów. Mają też dwuletnią gwarancję na lakier i 12 letnią na perforację.
Póki co Jameel Motors uruchomił pierwszy salon, ale docelowo w Polsce będzie dwanaście punktów, które obsługiwać będą nową markę.


