Honda Civic Si - 200 KM i ręczna skrzynia biegów. Ameryka się cieszy

My wciąż nie możemy doczekać się na nowego japońskiego kompakta, ale usportowiona Honda Civic Si właśnie pojawiła się w Stanach. Dostępna będzie tylko tam.

Honda Civic Si w gamie kompaktowego "Japończyka" mieści się gdzieś pomiędzy cywilnymi odmianami, a topowym modelem Type R. O ile ta odmiana trafi do Europy i jest intensywnie testowana, to Civic Si dostępny będzie wyłącznie w USA. A to niezmiernie ciekawy samochód. Choć... niezbyt piękny.

Honda Civic Si jeździ lepiej niż wygląda

A przynajmniej na zewnątrz, Civic Si jest oczywiście nieco agresywniej wystylizowany niż cywilna wersja, ale 18-calowe alufelgi, tylny zderzak z podwójnymi końcówkami wydechu i nowy przedni zderzak jakoś specjalnie nie wyróżniają kompaktowej Hondy. Lakier Blazing Orange już bardziej i jest on dedykowany sportowej odmianie.

Honda Civic Si

Moim zdaniem, to jednak wnętrze wygląda znacznie lepiej. Jak dla mnie materiałowe "kubełki" ze zintegrowanymi zagłówkami, minimalistyczne wnętrze i drążek manualnej przekładni (o skróconym skoku) wyglądają dobrze. Kojarzą mi się z kompaktowymi Hondami z lat 90-ych.

Z lat 90-ych na pewno nie pochodzi silnik. Zamiast wysokoobrotowej jednostki VTEC, mamy silnik 1.5 z doładowaniem. Osiąga 202 KM i dość niski, jak na te parametry, moment obrotowy wynoszący 260 Nm. Jednak ma być świetny do jazdy. Moment obrotowy osiągany jest niżej (niż w poprzedniku), a mocy jest więcej w zakresie 6000 - 6500 obr./min. Podwójny wydech odpowiada za znacznie lepszy przepływ gazów wylotowych, ale również ciekawszy dźwięk. Niestety również ze wspomaganiem z głośników.

Wspomniałem o manualnej skrzyni biegów. Honda Civic Si dostała też "pożyczony" z Type R układ Rev-matching, podbijający obroty przy redukcjach.

Honda Civic Si

Nowa konstrukcja pozwoliła na zrobienie znacznie sztywniejszego nadwozia. Aby zminimalizować "skrętność" Hondy, dołożono grubsze stabilizatory i zmieniono punkty mocowań kolumn MacPhersona. Sprężyny są aż do 54% sztywniejsze niż w zwykłym modelu (8% z przodu, 54% z tyłu). Amortyzatory również wymieniono na bardziej sportowe. Z Civica Type R do Si trafiły też tuleje gumowe i przednie wahacze. Do kompletu założono większe tarcze hamulcowe, które chowają się za czarnymi, dedykowanymi felgami. O przyczepność zadbają opony wielosezonowe w rozmiarze 235/40R18.

Honda Civic Si powinna trafić na rynek pod koniec tego roku. W Polsce pierwsze egzemplarze (z prywatnego importu), obstawiam że w połowie przyszłego.