Hyundai, Kia i Genesis mają zaawansowaną aktywną aerodynamikę. A to wszystko dla 6 kilometrów zasięgu
Przerost formy nad treścią, czy może walka o każdy cenny kilometr? To doskonałe pytanie. Jedno jest pewne - Hyundai, KIA i Genesis mogą poszczycić się "aktywną aerodynamiką". Tym razem jednak nie chodzi o siłę docisku, a o zmniejszenie oporu powietrza.
Większość marek eksperymentuje jak tylko może z aerodynamiką, aby zwiększyć zasięg w samochodach elektrycznych. O ile SUV-y są bardzo problematyczne, o tyle przy innych nadwoziach, zwłaszcza tych niższych, można naprawdę dużo osiągnąć. "Pełne" felgi, deflektory i szereg kanałów ma optymalizować przepływ powietrza, zmniejszając opory. Hyundai, KIA i Genesis stawiają z kolei na całkowicie nowe rozwiązanie. To kombinacja splittera i żaluzji, działająca przy określonych prędkościach. Jej celem jest właśnie poprawa aerodynamiki przy wyższych prędkościach i zwiększenie zasięgu.
Problem w tym, że korzyści nie są tutaj aż tak duże. Może jednak w myśl zasady "grosz do grosza" każda rzecz jest warta uwagi?
Hyundai, KIA i Genesis skorzystają z "aktywnej aerodynamiki". To przełoży się na 6 kilometrów dodatkowego zasięgu
Rozwiązanie o nazwie Active Air Skirt to specjalna klapka, która zamontowana jest pomiędzy zderzakiem i nadkolami. Zaczyna działać przy około 80 km/h i sprawdza się do prędkości sięgającej 200 km/h.
Jej zadanie jest proste - minimalnie zmniejszyć opór powietrza i usprawnić sposób, w jaki powietrze przedostaje się pomiędzy zderzakiem i nadkolami. Liczby są zaskakujące, gdyż mowa tutaj o poprawie współczynnika oporu powietrza o... 0,008. Przekłada się to jednak na 2,8% w ogólnym rozrachunku, a to daje nam 6 kilometrów zasięgu.
Niby niewiele, ale dodając do tego szereg innych rozwiązań, możemy zyskać nawet kilkadziesiąt kilometrów do przejechania "za darmo". W elektrykach jest to na wagę złota.
Paradoksalnie to rozwiązanie będzie kluczowe w zmodyfikowanej platformie Genesis Electric Global Modular Platform (E-GMP). Tutaj zysk płynący z tych klapek będzie znacznie większy.
Docelowo Active Air Skirt trafi do wszystkich marek koncernu. Skorzysta więc na tym zarówno Hyundai, KIA i Genesis
Początkowo jednak mowa tutaj o dwóch "flagowych" producentach, czyli właśnie o Genesisie i Hyundaiu. Nowy system pojawi się w odświeżonych i w nadchodzących modelach. Jednym z pierwszych modeli będzie między innymi elektryczny Genesis GV60, bazujący na tej samej platformie, na której powstaje między innymi KIA EV6 i IONIQ 5/6.