SUV-y nie są ostatecznym rozwiązaniem. Sedan to wciąż popularne nadwozie, twierdzi Hyundai

Interesująca sytuacja w Hyundaiu w USA. Koreańczycy zwiększają produkcję Sonaty i Elantry, bo klienci na nie czekają. Sedan więc wciąż ma mocną pozycję.

Ostatnio pojawiły się dane, że już ponad połowa sprzedawanych w Europie samochodów to SUV-y i crossovery. Za oceanem sytuacja wygląda dość podobnie, dochodzą tylko jeszcze pickupy. Wielu producentów zrezygnowało z nadwozia sedan, ograniczając się do  typów "podniesionych". Tymczasem Koreańczycy z Hyundaia planują znaczący wzrost produkcji trójbryłowych aut.

Sedan się kończy? Tak, ale nie

Bez najmniejszych wątpliwości można zauważyć, że sedan traci popularność. Z drugiej strony, choć coraz mniej firm oferuje takie auta (nawet Tesla Model 3 jest liftbackiem), wciąż ma swoją grupę docelową. Zwłaszcza w USA. I Ci ludzie raczej nie przewidują przesiadki na większe i nie zawsze praktyczniejsze crossovery.

Najlepszym dowodem jest sytuacja w Hyundaiu. Firma planuje dwucyfrowy wzrost produkcji najnowszej, odświeżonej Sonaty oraz Elantry. I wychodzi na to, że nie wynika to z chęci zawalenia placów dealerskich nikomu niepotrzebnych aut.

Sedan

Jak wyjaśnia w wywiadzie Jose Muñoz, dyrektor zarządzający Hyundai North America, firma zaczęła tracić klientów przez... braki tych aut.

Amerykanie przerzucili się w dużej mierze na kupowanie gotowych aut "z placu", więc jest potrzeba, aby dostępne były wszystkie możliwe odmiany aut. Hyundai Sonata i Elantra Sedan są na topie listy aut, o które pytają odwiedzający punkty sprzedaży koreańskiej marki.

Dodatkowym bodźcem jest cena. Sedan jest tańszy od SUV-a, a w USA ceny rosną równie mocno jak i w Europie. Stąd popularność modeli nieco tańszych.

Póki co jednak Tucson jest liderem sprzedaży marki w USA. Podobnie zresztą w Europie, gdzie znajdziemy go wśród najlepiej sprzedających się aut w segmencie. Tymczasem klienci w USA mogą zdecydować się albo na w miarę tanią Elantrę, ale jednocześnie dostępna jest też fantastyczna Elantra N - czyli Hyundai i30 N w nadwoziu sedan. Należąca do wymarłej niemalże klasy średniej Sonata po odświeżeniu na nowy rok będzie dostępna po raz pierwszy z napędem na cztery koła. Ciekawie będzie wyglądać konkurencja z najnowszą Camry.

A my możemy tylko wziąć jakiś popcorn i na nią popatrzeć. U nas sedan oznacza albo segment premium, albo Toyotę Camry.