Ile kosztuje wyprodukowanie samochodu? Różnice nie dziwią, ale kwoty w niektórych krajach są abstrakcyjne
Czy zastanawialiście się kiedyś ile kosztuje wyprodukowanie jednego samochodu? Różnice są ogromne, a Chiny, wbrew pozorom, nie są najtańszym miejscem.
Czy zastanawialiście się kiedyś ile kosztuje wyprodukowanie jednego samochodu i jakie są różnice w kwotach pomiędzy różnymi krajami? Czynników, które wpływają na koszty jest bardzo dużo. Co ciekawe kraje, które postawilibyście na pozycji "tu jest najtaniej" wcale nie są... najtańsze.
Nowe badanie firmy Oliver Wyman ujawnia ogromne różnice w kosztach pracy przy produkcji samochodów. Niemcy plasują się na szczycie tej listy – średni koszt pracy przy jednym aucie wynosi tam aż 3300 dolarów, czyli ponad 12 000 złotych. Dla porównania, w USA ten sam koszt to około 1340 dolarów (ponad 5000 złotych). W Maroku to zaledwie 106 dolarów, czyli nieco ponad 500 złotych.
Wysokie stawki wynagrodzeń, składki emerytalne i inne świadczenia w Niemczech sprawiają, że lokalna produkcja traci konkurencyjność. Według badania, przeniesienie produkcji do USA pozwala obniżyć koszt pracy o ponad połowę. Jeszcze większe oszczędności oferują rynki wschodzące – takie jak Chiny, Meksyk czy Rumunia.
Ile kosztuje wyprodukowanie jednego samochodu? Najdrożej jest... w Niemczech.
Eksperci analizowali 250 zakładów produkcyjnych na całym świecie. Na ich podstawie potwierdzili, że Niemcy są najdroższym krajem do produkcji samochodów. Dla porównania, koszt pracy w Chinach to zaledwie 585 dolarów na pojazd. W skrajnych przypadkach produkcja w Niemczech może być droższa nawet o 7800 dolarów niż w Chinach.
Audi, które do tej pory nie produkowało samochodów w USA, rozważa budowę fabryki na amerykańskim rynku. Powód? Nie tylko unikanie ceł nałożonych przez administrację Donalda Trumpa, ale przede wszystkim potrzeba cięcia kosztów pracy.
| Kraj | Koszt w USD | Koszt w PLN |
|---|---|---|
| Niemcy | $3,307 | 12 434,32 zł |
| Wielka Brytania | $2,333 | 8 772,08 zł |
| Włochy | $2,067 | 7 771,92 zł |
| Francja | $1,569 | 5 899,44 zł |
| USA | $1,341 | 5 042,16 zł |
| Kanada | $968 | 3 640,68 zł |
| Hiszpania | $955 | 3 589,80 zł |
| Słowacja | $830 | 3 120,80 zł |
| Korea Południowa | $789 | 2 965,64 zł |
| Japonia | $769 | 2 892,44 zł |
| Czechy | $691 | 2 598,16 zł |
| Polska | $663 | 2 492,88 zł |
| Chiny | $597 | 2 244,72 zł |
| Turcja | $414 | 1 556,64 zł |
| Meksyk | $305 | 1 146,80 zł |
| Rumunia | $273 | 1 026,48 zł |
| Maroko | $106 | 398,56 zł |
Fabian Brandt, szef niemieckiego oddziału Oliver Wyman, w rozmowie z „Handelsblatt” ostrzega, że dalszy spadek wolumenu produkcji może doprowadzić do zamknięcia wielu średnich przedsiębiorstw dostarczających części do aut. Branża stoi więc przed realnym ryzykiem utraty kolejnych inwestorów i miejsc pracy.
Alternatywy dla Niemiec i USA są coraz bardziej atrakcyjne. Meksyk oferuje koszt pracy na poziomie 305 dolarów (1146 zł), Rumunia – 273 dolary (1026 zł). Jednak to Maroko okazuje się absolutnym liderem pod względem niskich kosztów. Koszt pracy przy jednym samochodzie wynosi tam zaledwie 106 dolarów, czyli trzydzieści razy mniej niż w Niemczech.
Według ekspertów, jeśli priorytetem stanie się optymalizacja kosztów, wiele firm motoryzacyjnych może przenieść produkcję właśnie do takich krajów jak Maroko.


